Ads

Thursday, January 8, 2009

Koleksi Langkawi - 27 Dis - 30 Dis 2008

Perjalanan yang panjang dari Klang ke Kuala Perlis amat memenatkan apabila kami tidak dapat mencari tempat tinggal yang kosong untuk malam itu. Terpaksa turun semula ke Alor Star, akhirnya kami dapat menginap di sebuah motel akibat 'ringan mulut' bertanya dengan pembantu stesyen minyak Petronas. Jika tidak kami terpaksa bermalam dalam kereta sajalah.




Kami bertolak dari jeti Kuala Kedah yang jauh lebih lengang dari jeti Kuala Perlis pada jam 10.30 pagi hari Sabtu. Kereta yang ditinggalkan mengalami masalah tayar, dahlah pancit tayar, penutup tayar dah hilang dan salah satu 'nut' patah pula. Apa pun, itu tidak menghalang kami dari 'enjoy' percutian ini walaupun rupanya ada lagi cabaran-cabaran yang menanti. Apabila keluarga sudah bersama, rasanya tiada apa yang boleh menghalang kami dari bergembira. Tambang feri RM23.50 seperjalanan. Jumlah pergi balik RM235.00 Kuala Kedah - Kuah dan mengambil masa hampir 1 jam setengah, lebih lama darpada Kuah - Kuala Perlis. Manakala bayaran apartmen pula RM300 untuk 2 malam.
Cuma lawatan ke Langkawi memang 'makan duit' tapi dah alang-alang ke sana terpaksa berbelanja jugalah. Gambar-gambar ini menceritakan segalanya!!
Faris bersiap nak naik bot untuk ronda-ronda pulau.



Ini ketika di dalam bot untuk 'island hopping'. Kos bot adalah RM250 untuk sekeluarga. Kalau berkongsi dengan orang lain, RM40 seorang.
Tiba di jeti untuk ke Tasik Dayang Bunting. Tapi kami tak dapat mandi kerana hujan sangat lebat. Tubuh badan habis basah kuyup bukan disebabkan berenang, tetapi dek hujan lebat. Kecewa juga tak dapat main air...

Lihatlah permukaan Tasik Dayang Bunting yang disirami hujan. Airnya yang kehijauan gelap agak menyeramkan seolah-olah menyimpan seribu misteri. Kedalamannya mencecah 50 meter dan tidak berasa masin walaupun bertemu dengan air laut. Inilah keunikan tasik ini.


Kebetulan awan menyelimuti gunung berbentuk perempuan mengandung ini.






Ribuan ikan-ikan kecil mengelilingi kami ketika bermain air di Pulau Basah.







Lagi pemandangan di Pulau Basah, memang cantik dan melekakan.

Faris bermain mata dengan ikan yang macam tau-tau aje kita ambil gambar ketika berada di Underwater World. Tiket masuk RM28.00 seorang bermakna Rm140.


Memang mencabar nak shoot gambar dalam gelap, dalam cermin dan ikan yang bergerak pulak tu. Kami anak-beranak berlumba-lumba shoot gambar menggunakan kamera dan handphone masing-masing. Ini ialah long spine sea urchin.


Anak-anak bergambar di luar muzium batu kapur di kawasan Kota Mahsuri.Bergambar berlatarkan rumah ibu bapa mahsuri. RM5 seorang bayaran masuk dikenakan. Menariknya di sini, kisah Mahsuri diterjemahkan dalam bentuk audio visual dan pameran tinggalan Mahsuri. Terasa sungguh keujudan Mahsuri.


Pertemuan tak disangka dengan Viknes di Pantai Cenang, rakan sekerja di Clipsal dulu.


Ni nak cerita pasal makan pulak, kos makan takde mahal sangat.. dan sedap. Makanan laut memang segar. Malam pertama kami makan di Pantai Cenang. Malam tu malam Maal Hijrah. kami terlalai dari baca doa akhir dan awal tahun kerana ketika itu kami berada di Underwater World dan bersolat musafir pula. Jadi solat Maghrib di waktu Isya', langsung tak baca doa.

Kelakar juga dengan nama restoran ni, Selera Lubuk Buaya. Makan dan minum air 'giant' habis RM82.20 untuk 5 orang makan.


Sarapan pagi dan makan tengahari sekali juga di Pantai Cenang pada hari kedua. Harga berpatutan dan sangat sedap. Istimewa sekali ketam goreng rangup, sangat rangup sehingga boleh makan dengan kulitnya sekali. Harga cuma RM38, 5 orang makan.
Ulam ini saya tak pernah makan di tempat lain. Tuan punya kedai medan selera ni beritahu daun ni ialah daun cecumak, lemak ketam dan tulang biring. RM 22 sahaja.

Makan malam di Ee's Corner, Kuah. Chicken Chop dan adik beradiknya. Kos RM 56.90. Rasanya boleh tahan juga.

Bergaya dengan kereta sewa, Toyota Innova di jeti Kuah. RM170 untuk 3 hari 2 malam.Dalam perjalanan pulang ke Kuala Kedah. Terpaksa balik awal sedikit untuk menyelesaikan masalah kereta yang menunggu di sana. Kami kecewa tak dapat naik kereta kabel. Cuma dapat tengok dari jauh saja. Anak-anak frust tak dapat mandi laut atau mandi kolam. 'Swimming pool' di apartmen kami tak dapat digunakan dan jauh pula dari pantai. Abahnya berjanji untuk menginap satu malam lagi di tempat lain di perjalanan pulang setelah kereta siap dibaiki. Jadi ke?
Oleh kerana kereta sedang dibaiki di Mergong, saya dan anak-anak melepak di Pekan Rabu, Alor Setar. Ingatkan satu jam dua, rupanya dari lepas Zohor hingga ke hampir Maghrib. Puaslah kami meronda Pekan Rabu dan makan dan makan. Apalagi kalau bukan laksa Kedah, ABC aiskrim, nasi ayam dan lain-lain. Hikmahnya, Ayan dapat bertemu dengan rakan baiknya yang telah berpindah ke Kangar, Perlis. Afnan sanggup bermotosikal dari Kangar ke Pekan Rabu semata-mata nak bertemu dengan Ayan.
Gembira sungguh Ayan dan Afnan setelah hampir dua tahun tidak bertemu muka.


Menjelang senja berlabuh barulah kami bertolak pulang dari Pekan Rabu. Saya beli telekung, ikan pekasam serta ubat herba buatan Kedah. Ikan pekasam memang sedap dan saya edarkan juga untuk jiran dan adik beradik. Ubat herba tu pula untuk kesihatan wanita tapi peliknya, resdung saya berhenti terus. Suami dapat panggilan dari ofis supaya hadir mesyuarat esok harinya, jadi tak dapatlah kami bermalam di tempat lain. Apa nak buat...

Tuesday, December 23, 2008

Nana Bertandang Pula


Janji 11.30 pagi berkumpul di rumah emak untuk menyertai rombongan bertandang ke rumah Mie di kampung Bukit Kapar. Tapi entah macamana leka berceloteh anak beranak, tak sedar jam dah hampir ke pukul 12.00 tengahari. Akibatnya, kami sekeluarga tiba lambat dan tak sempat nak tengok pengantin berarak.

Hai, tak puas-puas menatap wajah pengantin... comel dan manis

Bersama emak dan abah di meja makan beradab.




Kami pun tak lepas peluang makan lauk pengantin, macam-macam ada.


Tapi hiasan buah-buahan ni menarik perhatian saya. Tak berapa suka buah naga ni, tapi dah lawa macam ni, makan juga.

Akhirnya, tempat pengantin makan telah diambil alih oleh anak-anak buah pengantin
Suap menyuap kek pengantin pulak


Tak lepaskan peluang bergambar dengan adik ipar terbaru. Bayangkanlah, saya anak sulung dan ini adik ipar yang bongsu dari lapan beradik. Oh.. tuakah aku?

Pengapit terhensem abad ini
Jejaka berdua ini adalah sepupu dan masih bujang trang tang-tang lagi. Yang berbaju petak-petak tu kini bertugas di Kulim Kedah dan adikku Imi memang kerja tak tentu masa. Jadi susah juga nak berjumpa

GEMPAR!! NYAI HILANG!. Kejadian berlaku ketika rombongan menuju ke kereta masing-masing untuk bergerak pulang. Nyai disedari tiada bersama-sama kami. Operasi mencari dan menyelamat pun dilakukan. Ada yang masuk ke rumah jiran pengantin hingga masuk ke bilik air, ada yang menjenguk ke jalan besar dan tak kurang pula yang mencari dengan mulut... mengagak itu dan ini...(termasuklah saya) Nak call, Nyai mana ada hand phone kan...
Cemas juga dibuatnya, kalau budak kecik hilang tu biasalah.. ni orang tua hilang!..
Akhirnya, Acik dan Nor terjumpa Nyai sedang enak berborak kisah lama dengan nenek Mie di dalam bilik rumah pengantin. Rupa-rupanya mereka berdua tu kawan lama yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Nenek Mie sakit dan tidak berupaya berjalan lagi.
Kuasa Allah, jodoh cucu mempertemukan dua sahabat lama...



Untuk Nana dan Mie, selamat menempuh hidup baru. Jaga diri elok-elok tau. Dia orang ni, walaupun dah berkahwin, tapi duduk kena asing-asing. Nana di Sepang dan Mie di Pulau Pangkor sehinggalah pertukaran Mie ke KL diluluskan. Buat masa ni, sabar banyak-banyak dan 'be cool'.











Wednesday, December 17, 2008

The making of Nana's wedding



Senyuman tak lekang dari kedua-dua pengantin, tanda gembira di hari bahagia mereka. Mari kita lihat di sebalik tabir pula..


Adik beradik dan ipar duai bergambar ramai. Berbaju sedondon tajaan dari bonda tercinta.


Nyaiku (kiri) dan adiknya bersedondon. Mulanya Nyai menolak untuk memakai baju tersebut dengan alasan terlalu garang warnanya, namun selepas dipujuk rayu, akhirnya bersetuju tapi dengan syarat dia tak mahu keluar rumah.


Para abang ipar (kecuali Ijam yang berjanggut di belakang) menarik nafas untuk menyorokkan perut masing-masing. Beruniform kuning pemberian mak mertua, sudah tentu kena tunjuk rajin sentiasa!! ha ha


Sebagaimana biasa emak akan menjadi 'wedding planner' seperti mana majlis adik beradik yang lain. Kami, kakak-kakak dan abang-abang cuma menjadi pelakon pembantu saja. Cuma semasa hari kenduri emak dah nak tumbang akibat selsema, maklumlah cuaca hujan lebih banyak dari panas.



Dari kiri; Acik, Adik, emak, Nor dan saya


Nor dan Acik menguruskan hiasan bilik pengantin dan khemah. Ain dan Adik Lina memastikan cenderahati untuk tetamu mencukupi dan saya serta suami menyediakan acara dan program. Kami turut menayangkan video sempena pernikahan dan kisah hidup kedua pengantin.


Kelihatan Acik dan Farah membantu menyediakan gula-gula dan jelly di malam pengantin.Adik Lina dan jiran-jiran berkumpul di rumah Normah yang dijadikan tempat mengumpul dan mengedar cenderahati tetamu. Di luar pula dijadikan tempat memasak dan membuat air minuman. Tempat mencuci cawan dan gelas juga di situ.


Makan beradab yang disediakan oleh orang rewang setelah orang yang sepatutnya menyiapkannya menarik diri di saat akhir. Bidan terjunlah ni!


Buah-buahan panjat dari anggur dan epal. Anggur tu sebenarnya stok adik Lina yang sedang mabuk mengandung tetapi telah dirembat oleh orang dapur untuk dibuat makan beradab!




Asyik bergaya disebelah kek perkahwinan ialah Ain, seorang lagi kakak Nana. Beruntung betul jadi adik bongsu ni, semua orang sanggup buat apa saja untuk si adik.

Hiasan di setiap meja bulat tetamu ini disediakan oleh Acik dan Nor. Comel dan romantis gitu!


Hiasan di meja bufet pun tidak kurang hebatnya. Tak lupa rojak buahku yang menjadi tarikan utama tetamu. Ewah.. masuk bakul pulak!! Menunya ialah nasi minyak dan nasi putih, rendang daging, ayam panggang, pajeri nenas, acar timun, sambal goreng tempe, rojak buah dan kuih muih. Air sirap special campur mirinda strawberry!! Hebat!




Ijam dengan kamera barunya. Baru nak belajar jadi 'cameraman'. Maka saya dan dia pun turut menyibuk kesana-sini mengambil gambar.

Adik Lina yang bertugas menjaga stok bunga telur kelam kabut apabila kotak telurnya pecah. Tapi saya dan Ijam bukan nak menolong, selamba aje kami snap gambar....



Tolonglah.. ambik cepat.. Ha ha kami buat-buat tak dengar, lagi snap gambar... kejam.. kejam


Emak menjemput tiga kumpulan marhaban. Kumpulan pertama pada petang Sabtu. kumpulan kedua pada malam minggu dan yang terakhir pada pagi Ahad.


Tiga orang sepupu berlainan bapa dan ibu duduk berborak. Ada iras-iras tak? Memang pun, semuanya cucu Nyai dan sepupu saya sebelah emak.

Tabik buat Imi yang sanggup tidak tidur malam untuk menjaga harta benda seperti periuk belanga yang disewa khas daripada kejadian tidak diingini. Imi ditemani oleh Ayan berjaga malam di khemah. Itulah sebab tak banyak gambar Imi, kerana ketika orang sibuk dengan pengantin Imi sedang tidur di buai mimpi. Syian.. dia..




Kumpulan Nasyid Nur Islam menunjukkan kehebatan bernasyid pada malam minggu dan siang Ahad diiringi minus one dan percussion. Yang berbaju merah tu, Ayan..



Sekali lagi beraksi depan kamera selepas selesai persembahan.


Gambar beramai-ramai semua cucu emak kecuali seorang sebelum bergotong royong di siang Ahad. Semua baju mak nenek taja. Cuma baju Ayan saja berwarna hitam kerana dia akan bernasyid sekejap lagi..

Kumpulan rewang yang terdiri dari jiran tetangga yang super sporting...

Abang dan Syukri yang bertindak sebagai juruteknik di P A System. Semasa bersanding, kami tidak menggunakan kompang sebaliknya menggunakan bunyian gamelan yang Nana beli di Jakarta. Memang kelas !!



Gang Puteri UMNO turut jadi penanggah. Amboi! merah sangatlah mak Ngah!

Ni apa hal lak ni!, pengantin dah potong kek, dia pun nak jugak!! Pasangan sejenis ke ni!! Selisih malaikat 44


Wajah gembira emak dan abah. Pada paginya, satu peristiwa lucu berlaku apabila tanpa disedari abah telah memakai baju dan seluar baju melayu berlainan warna sehingga ditegur oleh salah seorang menantunya. Patutlah abah merungut baju tu sempit, rupanya abah terpakai baju Ijam yang seakan sama warnanya.


Imi dan Farah beria-ia bergambar bersama-sama sambal goreng.
Ni anak manja walaupun dah beranak tiga. Nasib baik bangku tu tak pecah duduk bertiga.. eh.. tiga setengah orang!!



Wajah-wajah orang dapur, berkumpul di bawah khemah sambil memotong bahan masakan diselang seli dengan gurau senda dan tawa ria..

Lagi gambar untuk tatapan. Farah dan Huda bersedia di tepi tong nasi minyak.


Saya dan suami leka berposing hingga tak sedar Ayan menyelit di belakang kami.



Acik dan suami bernama Abdul Jamil. Kebetulan namanya serupa dengan dengan nama Abah. Jadi ada tetamu dah tersalah anggap, disangkanya si menantu itu empunya kenduri!!



Adik Lina dan suaminya Khairul yang juga menantu tertinggi. Gelaran 'Anjang' untuk Khairul. Kalau bab pasang langsir.. memang dia orangnya!


Cute kan gambar ni!, bebudak ni tengah meratah ayam panggang yang menjadi hidangan utama.


Gambar terakhir untuk posting ini. Kesemua lapan beradik dan ipar baru bergambar sama. Alhamdulillah, semua telah berganding bahu dan berhasil merealisasikan majlis yang indah dan meriah!