Ads

Thursday, February 11, 2010

bisnesku

Siapa suka makan rojak buah?? Semua suka ya... dah rasa Sos Rojak Buah Dato Bandar? Sudah... emm bagus.. Kalau nak tau sayalah tuan punya resepi rojak buah tu (diciplak dari biras yang baik hati dan kemudian di 'adjust' secukup rasa) maka lahirlah Sos Rojak Buah Dato Bandar, yang diambil dari nama taman perumahanku.
Resepinya nak tau jugak ke? Kenalah kasikan.. sebab kita pun tahu dari orang jugak.. he he

Untuk seperiuk besar sos, ni kira boleh buat kenduri punya saiz manusialah..
Bahan-bahan:-

2 botol besar kicap Tamin
1 paket 250g cili serbuk baba
1 kg sos cili kimball
3/4 kg gula merah
1 kg gula putih
1/2 bekas kecil petis udang (cap 2 budak)
1/2 bungkus belacan cap kereta lembu yang bentuk bulat (direndam dan ramas hingga hancur)
sedikit garam
2 sudu besar bijan
2 cawan air
kacang tanah goreng yang telah ditumbuk/blend kasar-kasar. Kalau suka campur bijan yang telah disangan/goreng.
Cara-cara membuatnya:-
Masukkan air dalam periuk. Biarkan mendidih baru masukkan kicap. Kicap dah mendidih baru masukkan cili serbuk. Pastikan cili tidak berketul-ketul. Masukkan bahan lain satu persatu kecuali bijan. Apabla sos dah nak sebati dan betul-betul mendidih, baru masukkan bijan. kacau lagi atas api perlahan sehingga sos nampak berkilat.
Jangan risau, sos ni tahan lama. Kalau masuk dalam peti setahun pun boleh tahan.
Tips nak makan rojak buah paling kick!
1) Bubuh kacang ketika nak makan. Kacang yang di kisar kasar-kasar akan terasa apabila dikunyah.
2) Untuk dapatkan buah yang rangup, saya tidak kacau buah dan sos, tapi dituang atau dicicah sahaja. Lebih elok kalau buah dipotong besar sedikit dan disimpan dalam peti sejuk. Kruk krak bunyinya..
3) Buah timun dan nanas amat mudah berair apabila telah disiram sos. Jadi eloklah buah timun dan nanas ni diletak bahagian atas mangkuk/bekas dan selepas buah yang keras seperti mangga, betik, jambu batu, kedondong atau jambu.
Tengok ni... berkala-kala. Sapa tengok tak terliur, tak taulah..
Lepas tu baru tuang kuah dan tabur kacang. Cucuk lidi jangan lupa pulak!!Beginilah yang saya buat setiap hari Isnin malam Selasa di pasar malam dekat dengan rumah. Harga RM2 sebekas. Sos pulak RM4.50 untuk 400gm dan RM2.80 untuk 280gm. (Macam gambar mula-mula tadi tu ha)
Ni.. aktiviti potong memotong buah-buahan, ketika baru tiba digerai.

Selain dari menjual rojak buah, saya juga menjual dadih pelbagai perisa buatan sendiri. Paling popular tentulah perasa coklat dan strawberry.. Cara membuatnya.. eh tak payah taulah, belilah aje ramuan yang siap banyak ada di kedai. Balik rumah, masak ikut arahan. Senang aje..
Sedang melayan pelanggan.. Selalu Farhan akan tolong set up gerai selepas Asar. Lepas siap potong buah, saya akan tinggal dia di gerai kerana saya ambil Farah balik sekolah petang. Lepas maghrib saya akan jaga gerai dengan suami pulak..
Yang bersusun tinggi dalam bekas plastik tu ialah dadih yang disimpan dengan ais. Tu kira tinggal sikitlah tu..sebab susun macam tu.. (Van belakang tu bukan I punya tau, orang sebelah jual air dan makanan goreng panas seperti cendawan goreng, pisang goreng dan vadee..)Nilah jiran sebelah kanan saya. Ramai betul pelanggan.. dia orang ni kira full time pasar malam people, I ni seminggu sekali je.. Ni pulak jiran sebelah kiri saya.. mek ganu.. jua nasi kerabu, nasi dagang, dan lain-lain.
Kakak ni pulak jiran depan gerai saya, yang juga jiran sebelah rumah saya. Dia jual aksesori wanita ( tapi ramai lelaki beli tau) dan jugak macam-macam beg.

Eh.. dah habis dah gambar.. Itulah aktiviti pasar malam saya. Selain dari tu, ada juga saya letak sos rojak buah dan dadih di kedai runcit dan retoran ataupun jiran tempah untuk kenduri kendara. Dulu ada juga bekal dadih ke kantin sekolah, tapi sejak harga susu melambung naik, tak sanggup saya.. yalah, jual kat bebudak sekolah mana boleh naik harga. Ndak tak ndak terpaksa saya stop dari menanggung rugi..

2 comments:

Hidayat Master said...

nampak sedap kuah rojak tu

Kak Long said...

Kak hamidah, saya dah pernah cuba resepi kak ni cuma belacan tak dapat cap kereta lembu tapi alhamdulillah, sedap kak..saya buat jual, meniaga tepi jalan, laku sangat..lepas tu kawan tempah untuk kenduri kahwinnya..kemudian saya tak buat dah..InsyaAllah saya ingat nak buat balik untuk dijual..kak halalkan ye..Terima kasih banyak-banyak kak kerana sudi berkongsi resepi yang super duper sedap