Ads

Sunday, August 10, 2008

Gendang bertingkah di Tugu Negara

Tak tau mana nak beriadhah pada hujung minggu? Jom ke Tugu Negara. Setiap Ahad dari jam 6.00 petang hingga 9.00 malam, akan ada sekumpulan anak muda 'jamming' berbagai jenis gendang dan percussion seperti bonggo, tabla dan sebagainya. Tiada bayaran dikenakan dan sesiapa juga boleh menyertai atau menonton persembahan mereka.
Saya dan keluarga telah beberapa kali ke sana. Kali pertama tengok-tengok saja, kali ke dua ke tiga-tiga anak saya tumpang main. Kali ke tiga Ayan membawa sahabat baiknya yang memang pemain percussion untuk kumpulan nasyid mereka serta membawa peralatan sendiri.

Gambar atas - Shahril, Ayan dan Da'i sedang menunjukkan kehebatan bermain gendang. Dua minggu selepas permainan pertama, anak-anak ini telah dijemput mengadakan persembahan di KL tapi malangnya suami saya terpaksa 'out station' jadi lain kalilah nampaknya...

Tempat tersebut berdekatan dengan tempat meletak kereta, gerai jualan dan surau. Jadi takde masalah untuk solat maghrib dan kemudian meneruskan persembahan. Di situ juga adalah tempat pertemuan pemain-pemain gendang yang terkenal dan kadangkala di jemput mengadakan persembahan dengan atau tanpa bayaran. Yang pasti, mereka bermain kerana minat dan bakat. Jadi dari professional ke pelajar-pelajar, mereka boleh bermain di situ.

Lihatlah mereka bermain - tanpa mengira bangsa dan keturunan. Cuma kami tidaklah dapat turun setiap minggu kerana dari Klang ke Tugu Negara, Kuala Lumpur bukannya dekat... petrol dan tol hampir RM30. Makan minum lagi.. syekali-syekali bolehlah kan...


Bagus rasanya dapat tengok anak-anak berkumpul sambil bermain alat muzik. Enjoy dapat, ilmu pun dapat. Dalam gambar di atas, orang yang berdiri rambut panjang tukan, dia main muzik dalam Akademi Nasyid TV9, dan yang berdiri tepi kanan tu adalah Syam DJ HitsFM..

Seterusnya, silalah klik video di bawah untuk menyaksikan persembahan mereka. Adios!!



No comments: