Ads

Friday, September 12, 2008

Berbuka stail mat salleh

Suatu pagi sewaktu bersahur, anak bujang saya Farhan panaskan garlic bread di micro wave, tapi ikut suhu oven.. sampai 15 minit, maka rentunglah garlic bread tu. Sedar-sedar micro wave berasap sampai satu rumah. Jiran ingat ada kebakaran, kecoh jugaklah esok paginya tu..

Tak sampai hati tengok anak nak makan garlic bread tak kesampaian, saya pun rancanglah nak sediakan western food style untuk berbuka pada petang tersebut. Jom tengok apa menunya..
Pertama, tentulah roti bawang putihnya, beli siap di Tesco berhampiran baru seminggu yang lalu.



Kedua, sup cendawan kimball dalam tin yang di masak dengan air untuk dicecah dengan roti bawang putih tadi. Yang berwarna warni pulak ialah campuran salad sayuran dan buah-buahan. Cili bengal hijau, epal hijua dan merah, tomato comel-comel, timun highland dan daun salad hijau dan ungu sikit sebagai pelapik mangkuk salad. Tapi saya tak campur siap-siap dengan dressing sebab anak-anak nanti tak boleh pilih pulak. Sosnya pula saya campur mayonais dengan sos tomato maka jadilah sos seribu pulau, (ha ha thousand island la) tanpa jeruk. Nak makan nanti baru campur atau cecah. (Tiada dalam gambar, dah nak berbuka baru siap buat sos)

Faris tak suka salad, jadi apa saya buat, saya bungkuskan salad dan sos itu dalam daun salad, dan suap dalam mulutnya. Baru dia kata boleh makan... emm nak manja la tu..

Ini pula potato harshbrown yang di goreng secara 'deep fried'. Boleh makan dengan sos cili pun ok jugak.. Harshbrown (tah ape dalam bahasa melayu) ni semua orang suka. Kalau makan masa sarapan pagi, kami suka makan dengan kacang merah.

Sosej ni saya goreng juga. Anak-anak makan begitu sahaja tapi saya campurkan dengan salad tadi.


Inilah rupa menu utama berbuka puasa (yang hitam tu adalah ayam madu baki semalam). Nampak macam tak mengenyangkan berbanding nasi. Tapi tak habis pun..

Ha, yang ni pula pencuci mulut iaitu bubur candil. Dapat idea dari fp rin, tapi saya masukkan santan terus dan tambahkan sagu biji. Untuk lebih 'fun' lagi saya warnakan tepung pulut dengan pewarna merah dan titikkan perisa strawberi. Yang purple tu pula saya masukkan pewarna purple dan perisa keladi. Ish ish.. tak pernah di buat orang. Jadi saya namakan 'bubur candil moden' ok tak?

No comments: