Ads

Wednesday, August 19, 2009

Perjumpaan keluarga - koleksi saat indah

Kita sambung sikit lagi tentang hari keluarga Hj Ismail. Ha.. pernah tak tengok kuih ni.... Che Mid pun tak pernah jumpa kuih ni dulu. Nama makanan ni ialah gandos. Orang Jawa punya makanan kut.. Alkisahnya, arwah moyang Che Mid, Haji Salleh, semasa hayatnya dulu berniaga kuih muih dan hasil kampung. Kuih yang paling terkenal ialah kuih gandos sehingga beliau dikenali sebagai 'Salleh Gandos'. Kuih ini diperbuat daripada tepung gandum dan kelapa parut. Kemudian dibakar menggunakan acuan khas dan dimakan dengan sambal tumis. Rasanya seperti lempeng tepung tetapi ia lembut dan lemak.
Saya usahakan untuk mendapatkan kuih ini sempena dengan majlis perjumpaan keluarga kerana selain ia ada kena mengena dengan sejarah keluarga, saya teringin sangat nak tau bagaiman rupanya. Dan saya tau, ramai sedara mara seangkatan saya yang tak pernah tengok kuih gandos ni.. Alhamdulillah, sepupu saya Kak Caci berjaya menempah 100 ketul kuih dan dijadikan hidangan sampingan pada malam itu.

Satu lagi acara yang saya tidak ceritakan dalam posting saya sebelum ini ialah acara meraikan hari lahir anak-anak Haji Ismail yang jatuh pada bulan Julai. Mereka ialah abah Hj Jamil, Kakak abah Wak Bad, dan adik-adik abah Cik Dhur dan Cik Mis. Saya memang ternanti-nantikan acara ini sebab nak tengok reaksi mereka potong kek beramai-ramai disaksikan adik beradik yang lain... adegan yang tidak pernah dilihat!! Che Mid sengaja suruh dia orang tu suap menyuap, ingatkan dia orang tak nak buat, rupanya sporting habis!!.. Abah saya siap suap setiap seorang .. gamat dan riuh rendah masa tu.. Punya seronok sampai tak sedar saya terlompat-lompat.



Nampak jelas kegembiraan di wajah merekakan..

Tengoklah abah saya tu... sengih sampai ke telinga!! Hilang penat Che Mid bila tengok orang yang diraikan gembira sakan!!



Moga-moga Allah swt panjangkan umur dan kurniakan kesihatan serta jauhkan perbalahan sesama adik beradik selagi hayat dikandung badan. Amin

Lepas tu, wakil keluarga masing-masing datang ke depan menyampaikan hadiah. Wakil keluarga Jamil ialah Mamat anak Ain. Dari jauh dia dah jerit, "Tok!! ambik ni.." bila Mamat sedar orang semua ambik gambar, mula terkulat-kulat malu..


Anak-anak Cik Mis tengah mintak mahap dari emak mereka, sebab hadiah besar yang patutnya disampaikan tertinggal di rumah....



Acik and I... bergambar seusai majlis. Acik telah bertungkus lumus menyiapkan bunga dada, bunga rampai, dan orkid. Mula-mula ingat tak dapat hadir.. last-last jadi orang kuat..


Kumpulan petugas - hafazan, penyambut tetamu, pengerusi majlis, penaja kek, cenderahati dan cabutan bertuah... kira macam ajk bidan terjun la ni.. Che Mid hubungi dia orang dan minta tolong buat itu dan ini. Memang sepupu-sepupu ni ringan tulang. Terima kasih dan tahniah!!


Ketika berangkat pulang sempat bergambar bersama orkid yang dimenangi.


Adikku Lina memang bertuah sungguh malam tu, baby keciknya tidur sepanjang majlis yang hingar bingar tu. Jadi mak dia pun enjoy habisla.. Suami pulak sempat berkejar ke hotel tu lepas habih keje.. anak yang lagi tiga orang tu dijaga oleh sepupu-sepupu yang lebih besar. Lagipun majlis nikan majlis keluarga sendiri, jadi tak kisahlah kalau nak panjat stage ke, anak baring atas stage ke... dia orang buat macam rumah sendiri je...


Cucu-cucu Wak Jamil bergambar kenangan... perasan tak..cucu lelaki mendominasi..


Bujangku Ayan dengan Fairuz yang lebih muda umurnya, tapi pangkat makcik.. camno??


Lagi gambar suku sakat Hj Ismail, yang muda-muda tu.. memang manisss kan kan kan... rupa pun lebih kurang je.. tetapi bukan adik beradik tu.. sepupu je..


Adik beradikku.. 5 dari 8 orang..

Menantu Wak Jamil yang paling perasan ensem.. orang Kedah Darul Aman no.. nama dia Cikgu Jamil... ha ha macam Pak mentua dia.. Ini suami Acik.. bukan suamiku... suamiku kena outstation.. huk huk tak dapat join.. dengar cita je la balik nanti..

Berbaju hitam tu.. pakcik... dikelilingi anak buah..



Eh eh.. kita pun menang orkid jugak lah.. disampaikan oleh Cik Mis. Lepas tu, orkid tu kita bagi mak kita bela.. dia tu memang peminat orkid..

Tengok Ammar tu.. tepuk dahi bila dapat hadiah tikar dari Mak Udanya. Hai...tak de benda lain ke nak bagi kat aku ni... Mak Udanya pun dapat hadiah jugak.. tapi disebabkan dia yang incaj hadiah.. las las.. hadiah sendiri terbagi balik kat orang.... syian mak uda dah konpius..


Faizun tu pangkat cucu paling muda, umur 11 tahun. Cucu paling tua dan berumur 65 tahun... Terpinga-pinga dia bila diumumkan untuk sampaikan hadiah bertuah. Yang menang pulak si Huda. Elok bebeno le tu..

Ha kan dah kata dah.. bebudak ni peduli apa... boleh bermain di mana saja.. Ini Mamat dengan Caca main gusti atas pentas.. masa tu kami sedang main game jugak..


Pak Teh sekameraman bersiap nak balik.. Thanks banyak-banyak sebab ambil gambar ya.. cantik-cantik gambar Che Mid malam tu..


Inilah dia budak kecik sporting habeh.. tido dan tido...



Bergambar dengan Wak Munah dan Kak Mah anaknya..




Bergaya macam orang dulu-dulu, semua nampak excited...

Cik Kosim bergambar dengan koleksi gambar. Dialah yang simpan kebanyakan dokumen lama dan gambar-gambar tu..


Farah Khalidah dan Fairuz Hadiah - dua anak dara sunti, tapi Fairuz tu pangkat makcik pada Farah..


Che Mid dengan makcik bongsu - Cik Mi yang dah siap-siap pesan.. lain kali buat lagi ya Dah!






No comments: