Ads

Wednesday, February 11, 2009

Tetamu tak diundang - Sang Arnab

Pada suatu petang yang indah, saya terlihat sesuatu di luar pagar. Setelah diamati, rupa-rupanya ia adalah seekor arnab, entah dari mana, terlompat-lompat sambil menghidu-hidu jalanan.
Tanpa menunggu lebih lama, sang arnab itu pun dikerumuni oleh anak-anak dan orang tua yang ada di situ, kecuali saya, yang lebih suka melihat... bukan menyentuhnya..


Oh! Sungguh comel sekali!! Sang arnab juga seolah-olah tidak mahu meninggalkan kami. Ia terus melompat-lompat masuk ke dalam rumah. Sawi dan lobak menjadi santapan Sang Arnab malam itu.


Kami sangkakan Sang Arnab akan menghilangkan diri di kepekatan malam, rupa-rupanya tidak. Pagi-pagi lagi Sang Arnab kelihatan melompat-lompat ke bawah meja dan celah-celah sofa kami. Walaupun tiada kedengaran suaranya, Sang Arnab seperti mahu terus tinggal bersama-sama kami.

Lihatlah bulu-bulunya yang bertompok putih dan kekuningan. Siapakah gerangan yang empunya?


Bukan main gumbira lagi Sang Arnab di 'taman'. Berlarian dan berlompatan ke sana ke mari.





Sayang sekali, saya sekeluarga terpaksa pulang ke kampung keesokkan harinya. Lalu kami titipkan Sang Arnab ini di rumah jiran sebelah. Namun setelah kami tiba di kampung, jiran memberitahu saya, Sang Arnab telah tiada lagi.... ke manakah gerangan dikau Sang Arnab?

Akan tetapi, Farah mengandaikan bahawa, "bela arnab tak best lah... tak de perasaan, diam je... langsung takde suara. Bela kucing lagi best, dia boleh cakap-cakap, melese-lese kata kaki.."
ADA BETUL KA??



No comments: