Ads

Thursday, June 5, 2008

YB dahulu, YB sekarang

Sejak Pakatan Rakyat memerintah Selangor, aku tertanya-tanya macamana agaknya style pemerintahan mereka. Rupa Menteri Besar dah selalu tengok, tapi tak pernah aku nampak muka isteri dia di tv atau suratkhabar, sampaikan aku agak MB ni tak de isterike? Begitu juga dengan YB-YB lain, teringin sangat aku nak tengok dia orang ni berucap dan berdepan dengan masyarakat. Ada beza atau sama je style dan penampilan denga 'orang lama'?

Bagaikan pucuk di cita ulam mendatang, aku terbaca tentang Forum Wanita Bersama YB anjuran Persatuan Mawaddah Malaysia yang menjemput orang awam hadir berforum. Aku terus menghubungi orang yang berkenaan untuk mendapatkan tempat. Nak ajak ajk Helwa, masing-masing ada komitmen lain maklumlah cuti sekolah, jadi akhirnya aku pergi sorang-sorang.

Dewan Daeng Chelak, Perpustakaan Negeri Selangor yang boleh memuatkan 300 jemputan hanya dipenuhi tidak sampai separuh. 'Mmm.. mana-mana program pun sama - sukar nak menjangka kehadiran". Tapi yang bestnya, dapat juga aku mengenali rupa isteri MB Khalid yang merasmikan forum iaitu Puan Sri Salbiah Tunut. Penampilan amat ringkas, rendah diri dan sangat sopan amat menarik hatiku. Puan Sri berkata di awal ucapannya supaya tidak memanggilnya Puan Sri, cukup dengan Kak Sal sahaja,menerima tepukan gemuruh hadirin.

Lupa nak sebut awal tadi, ahli panel adalah terdiri dari Adun Hulu Klang, YB Shaari Shugip, bekas tahanan ISA, YB Theresa Kok (memang nak sangat tengok muka dia in person..) dan Adun Batu Tiga, Rodziah Ismail.

Puan moderator memang aku tak kenal but she was very hebat. Dari cara dia cakap tu, seolah-olah dia ada buka sekolah agama private dan sering berulang alik ke Arab Saudi. Hebat la tu..

Antara soalan yang dikemukakan ialah bagaimana kehidupan selepas bergelar seorang YB, bagaimana menangani isu wanita dan ibu tunggal, serta tanggapan pelabur luar tentang kedudukan ekonomi Selangor selepas PR mengambil alih tampuk pemerintahan.

Rata-rata jawapan mereka amat positif, tidak bercanggah antara satu sama lain walaupun mereka dari parti yang berlainan. Aku amat kagum memerhatikan cara mereka bercakap, dan keperihatinan mereka jelas dari lubuk hati masing-masing.

Walau siapa pun mereka dan prinsip politik mereka, tanggungjawab sebagai wakil rakyat adalah lebih utama. YB Rodziah ada memberitahu bahawa kerajaan ada menyediakan sumbangan RM2000 kepada waris warga emas berumur lebih 60 tahun yang meninggal dunia. Juga sumbangan atau upah menjaga orang sakit di rumah sebanyak RM300. Wang ini boleh dituntut dari pejabat daerah masing-masing.

Ketika soalan dibuka kepada dewan, aku pun tak melepaskan peluang untuk bertanya. Soalanku yang pertama ditujukan kepada wakil PAS iaitu YB Shaari. Ia berkenaan dengan imej dan penampilan muslimat PAS yang kelihatan terlalu alim (dengan jubah dan tudung labuh), seolah-olah tidak bercampur dengan orang lain kecuali ahli kumpulan mereka sahaja menyebabkan orang seperti aku ni yang berpakaian biasa-biasa berasa segan untuk mendekati mereka. Jawapan dari YB amat memberangsangkan apabila dia mengatakan bahawa dia secara peribadi mengambil sikap fleksibel dengan mencontohi fatwa Yusof Qordhowi di mana dia akan menyambut salam sekiranya ada orang ingin bersalam dengan beliau. YB juga menasihatkan muslimat PAS yang hadir supaya mengambil pendekatan yang serupa kerana apabila sudah menjadi pemerintah, dengan sendirinya akan bergaul dengan masyarakat yang berbilang bangsa dan kaum.

Soalan kedua pula berkenaan dengan jemputan kepada YB ke program rakyat. Adakah perlu sambutan istimewa seperti hadiah cenderahati untuk mereka dan rombongan. Jawapan Theresa adalah tidak perlu tapi kalau nak bagi lebih baik bagi makanan seperti buah-buahan. Manakala YB Shaari dan Rodziah pula menolak cenderahati dengan alasan ia boleh membawa kepada unsur-unsur rasuah pada masa hadapan. Satu jawapan yang konsisten dari YB beragama Islam. Aku terpegun.

Sebuah buku berjodol Dunia tanpa Suami turut dilancarkan oleh isteri tahanan ISA dan dijual dengan harga istimewa RM10 sebagai tanda sokongan pada GMI. Aku pun beli, siap dapatkan tandatangan lagi you..

Kesimpulannya, seperti yang kujangka, pemerintah kali ini memang berbeza dari dahulu. Tidak retorik dalam ucapan mereka, tau apa yang dikata dan serius untuk bekerja. Masing-masing ringkas dalam penampilan, tidak riak dan tidak terlalu mengikut protokol. Bagi hadirin juga menunjukkan reaksi yang serupa. Tiada lagi hilai tawa kurang sopan dan pakaian dam aksesori 'over' sangat. Kira ok lah..

Semoga ia akan berterusan untuk 4 tahun lagi. Amin

No comments: