Ads

Thursday, February 18, 2010

Deeja Demam Kuning

Ayan, Farah dan Faris datang pada waktu melawat tengahari. Akhirnya, mereka menatap wajah adik baru yang dinantikan selama ini. Ayan memang sangat teruja dari awal lagi, bukan main sibuk shoot gambar. Farah banyak berdiam diri. Perangai dia memang macam tu terutama kalau situasi pelik-pelik sikit. Agak sukar untuk ditelah apa yang ada dalam fikirannya. Faris pulak, sampai je terus meluru nak tengok adik. Tapi ke tiga-tiganya tak berani nak angkat baby. Ibu yang suruh Farah dan Faris PONTENG sekolah, sebab taknak miss momen-momen dengan baby di hospital.



Deeja bergambar dengan abah sebelum berangkat pulang dari hospital

Faris dah bergelar abang, bagaikan tak mau berpisah dengan adik barunya



Mak Nenek meyambut cucu ke 17


Ibu, Mak Nenek, Deeja dan Kakak Farah ketika menunggu kereta di luar hospital

Malam tu, rumah kami riuh rendah dengan suara adik-beradik dan anak buah Che Mid. Kebetulan tarikh lahir Mak Nenek pun jatuh pada 3 Feb juga, jadi adik Che Mid berpakat nak rayakan bedday nenek sekali. Masa potong bedday cake tu, mak nenek dokong Deeja sekali. Lepas tu, mak nenek suap sikit icing cake kat mulut Deeja. Che Mid kata baby lain bertahnik disuapkan kurma atau air zam-zam, ni Deeja mak nenek suap cake!! Mak nenek kata.. alah.. baby modenla... macam tu pun ada ka!!..


Esok paginya, nurse dari Klinik Meru datang buat lawatan ke rumah. Baby Deeja kena demam kuning, jadi terpaksa di bawa ke klinik petang tu juga untuk disahkan oleh doktor. Ni yang tak best ni.. part demam kuning ni memang menyeksakan. Hendak tak hendak kena pergi jugalah. Keputusan ujian darah yang diambil dikaki Deeja menunjukkan bacaan 261, tinggi untuk bayi yang baru berumur 2 hari. Doktor suruh bawa ke hospital hari tu juga. Maka kami pun ke Hospital Sungai Buluh sekali lagi. Doktor bagi tahu, kalau ibu berdarah jenis O, anak memang senang kena demam kuning. Dan Che Mid memang jenis O.
Ujian pertama dibuat pada pukul 7 malam. Keputusan diketahui pada pukul 9.00 malam. Memang Deeja kena masuk wad tetapi katil untuk ibu dah penuh. Jadi baby kena tinggal dengan nurse, ibu kena balik rumah.



Keadaan Deeja sewaktu kami datang esok paginya. Meniarap di bawah lampu. Syian.. tinggal syorang-syorang.

Deeja dah boleh balik ke rumah. Alhamdulillah, cuma tinggal 1 malam je di hospital. Bayaran?? RM5 je. Che Mid memang cukup bangga dengan perkhidmatan ibu mengandung dan kanak-kanak di Malaysia ni. Bayaran minima tapi servis tip top jika dibandingkan dengan negara Asia lain. Ada sikit-sikit ketidakpuashatian tu biasalah, sebab macam-macam karenah manusia kan.. tapi kalau bandingkan dengan kos, kira berbaloi sangat-sangatlah..

Deeja pakai cermin mata putih... cantik tak??

1 comment:

Anonymous said...

Salam.... tahniah... yang ditunggu dan tiba... hiss comelnyerrr baby che mid ni... la ni nak kena terus mengandung lah.. jelous u..