Ads

Wednesday, June 18, 2008

minyak naik ikat perut

Hari ini saya bercadang nak masak lemak ayam, gorang kangkung, goreng ikan dan sambal belacan. Hmm memang kegemaran kami sekeluarga tu. esok pula sayang ingat nak buat sambal telor dan gorang kobis pulak. Saya kena masak pagi-pagi lagi sebab lepas tu saya akan ikut suami ke Melaka, ada tugasan di sana.

Jadi saya beli ayam seekor (berat 1.9kg), ikan cencaru 4 ekor bersaiz sedang, kobis separuh, kangkung tak sampai 1/2kg, santan kelapa, cili besar 5 biji, roti kentang 1 peket, suun 1 peket, telor gred c 10 biji dan serai 3 batang. Harga semua sekali RM27.40. Agak terkejut namun sudah menjangka harga barangan akan naik. RM50 yang diberi oleh semua cuma bertahan 2 hari untuk membeli lauk makan tengahari dan malam. Itu belum termasuk sarapan seperti roti gardenia jambo dan mentega lagi... Buah pencuci mulut dah tak masuk dalam menu!!

Setibanya saya di rumah, tangan lantas menekan nombor telefon suami. Dengan nada sedih, saya ceritakan apa yang berlaku di kedai tadi. Saya terangkan juga yang kini dompet saya sering hampir kosong apabila berbelanja - hampir tiada baki. Suami amat memahami dan terkesan dengan keadaan sekarang lebih-lebih lagi cuma dia seorang yang bekerja. Duit minyak sahaja mencecah RM900 sebulan daripada RM500 kerana dia jarak dari Klang ke KL bukan dekat. Bulan ni sahaja, 3 kali outstation, tentu pakai duit sendiri dulu, claim pulak punya liat nak dapat.

Kemudian, secara kasar kami berbincang untuk mengkaji semula kos yang tidak berapa perlu seperti Astro, handphone kedua suami dan beberapa perkara lagi.

Itu suami saya yang mempunyai 3 anak dan bekerja sebagai Pengurus. Gaji 5 angka, memandu kereta syarikat dan juga mendapat elaun petrol setiap bulan. Bagaimana dengan mereka yang bergaji tetap tanpa apa-apa elaun tambahan tapi jarak perjalanan yang serupa dengannya!! Macamana pulak adik saya yang bekerja sebagai kerani bank, atau mertua saya yang harapkan duit pencen, atau adik ipar saya yang baru kerja dan isteri pula mengandung anak ke empat? Entah apa pula nasib pengawal keselamatan, pemandu-pemandu, guru agama Mais, ibu dan bapa tunggal?? Apakah yang bermain difikiran mereka ketika ini? Allah sahaja yang maha mengetahui betapa sukarnya menerima keadaan ini. Dan saya sangat berharap supaya kemelut ini akan segera berubah. Ya Allah, pandanglah kami dan kasihanilah kami..

No comments: