Ads

Saturday, March 21, 2009

Jalan-jalan Tengok Pengantin di Kuala Medang

Sabtu, 21hb mac 2009, saya dan anak-anak mengikuti suami ke Kampung Kuala Medang, Raub, Pahang untuk menghadiri majlis persandingan stafnya; Norazilah bt Hj Ismail dan Rosdan bin Hj Baharom.
Perjalanan ke Kampung Kuala Medang mengambil masa lebih kurang 2 jam setengah dari Kuala Lumpur. Kami bertolak kira-kira jam 10.15 pagi dan tiba di sana hampir 1.30 tengahari. Namun perjalanan sejauh itu, langsung tidak menjemukan. Kami leka menyaksikan keindahan bumi hijau dan langit luas ciptaan Yang Maha Esa.
Jarak 60 km dari bandar Raub diiringi oleh perkampungan tradisi Melayu, ladang Felda Sungai Koyan dan hutan tropika.


Pekan Sungai Koyan 1 menggamit pemandu untuk singgah melepas lelah.



Papan tanda 'Homestay Kuala Medang' mudah dilihat di sepanjang perjalanan. Ya, memang Kuala Medang terkenal dengan eko-pelancongannya. Papan tanda di dalam gambar atas terletak di Felda Sungai Koyan, berhampiran masjid dan balai polis.



Jalan masuk menuju ke Kuala Medang yang sunyi dan nyaman. Hanya sesekali berselisih dengan kenderaan lain.



Dah hampir ke rumah pengantin. Biasalah, saya yang jadi pemandu arah. Bila skala jarak dalam kad jemputan kurang tepat (mengikut andaianlah), mulalah menggelabah, nak terus ke, pusing balik ke...



Kawasan berbukit bukau Kuala Medang memang cantik. Ini simpang masuk ke rumah pengantin. Ronda-ronda di kawasan perumahan pengantin (sebenarnya sesat...) akhirnya kami bertemu jua rumah yang dihajati.


Farah bergaya sakan di lorong masuk rumah pengantin. Sungguh hijau dan nyaman sekali. Jauh dari kebisingan kota dan pencemaran udara. Terdapat beberapa pokok kekabu di kawasan itu, kelihatan memutih di sana sini.


Di halaman rumah pengantin, khemah siap menanti ketibaan tetamu.

Para tetamu dan penanggah berbual-bual dan bergurau senda menambah lagi kemeriahan majlis.


Bertambah-tambah meriah dengan nyanyian merdu jejaka-jejaka Kuala Medang. Sambil menyanyi mereka saling mengusik.



Bab makan pun istimewa juga ni. Nasi minyak dan nasi putih berlaukkan dua jenis masakan daging lembu. Kalau tak silap masak gulai dan rendang. Kerabu pucuk paku segar pun ada. Sejenis masakan pucuk ubi dan terung putat dicampur bunga kantan pun dihidang sama. Saya tak pernah tengok masakan ni, itulah kan.. kenalah banyak berjalan kalau nak rasa masakan orang.


Ulam-ulaman dan sambal belacan pun ada jugak. Makin lajulah Farhan makan.. Acar timun mentah dan acar buah pun tak ketinggalan.


Ni tengah suap Faris bubur pulut hitam. Boleh tahan sedapnya.


Ole-ole dari pengantin baru. Didalam beg comel tertera gambar pengantin tu ada dodol, kalendar kecil dihiasi gambar pengantin dan rama-rama hiasan yang cantik.

Bunga telur berwarna hijua untuk dijinjing pulang.

Sebelum berangkat pulang, tak lepaskan peluang berfoto di halaman. Sebelum tu, kami bergambar ramai di pelamin bersama-sama mempelai tapi tak teringat nak ambil sendiri. Rugi betul..



Inilah satu-satunya gambar pengantin yang diambil. Selamat Pengantin Baru Zila dan Rosdan. Semoga berbahagia dunia akhirat.


2 comments:

-ajeem- said...

salam...ni kawin best friend saya la..zila...cantik2 la gambar..rasa bangga lak tgk pemandangan kg sendiri..tq for the nice picture...

Hamidah MJ said...

Waalaikumsalam. Terima kasih sudi singgah di blog che mid. Banyak lagi foto che mid dan family ambik dan cantik-cantik belaka walaupun cuma guna kamera telefon bimbit saja. Tapi tak larat nak attach semuanya.


Teruskan tengok blog che mid.. ada berita gempar tak lama lagi..