Ads

Tuesday, March 10, 2009

Hari keluarga Hj Ghani bin Kasim - 28 Februari 2009


Assalamualaikum dan apa khabar..


Lama tak sembang-sembang di blog, sebenarnya sibuk buat persiapan untuk Hari Keluarga Yai dan Nyai. Awalnya idea terdetik ketika menulis artikel tentang Nyai tahun lepas, tapi tak sangka boleh menjadi kenyataan sebab tak pernah buat sebelum ini.


Akhirnya, saya berbincang dengan adik-adik dan sepupu-sepupu dan setelah diubah tarikh sebanyak 3 kali, kami berjaya juga melangsungkan perjumpaan ini. Tujuan utama adalah untuk meraikan Nyai yang telah berumur 95 tahun dan juga merapatkan hubungan silaturrahim antara ahli keluarga. Seramai lebih kurang 100 orang anak-anak, cucu-cucu dan cicit hadir juga beberapa saudara terdekat Nyai yang telah kami jemput tanpa pengetahuannya. Jom tengok apa jadi, tapi sorilah.. gambar tak cantik sangat sebab kamera buat hal..
Untuk makluman keluarga Ghani adalah dari sebelah ibu saya dan keturunan Jawa tulin. Tapi sayang, cucu cicit tak reti dah cakap Jawa..


Tarikh 28 Februari 2009 menjadi tarikh keramat. Kami sengaja memilih untuk mengadakan majlis dirumah Nyai sendiri sebagai mengenang tanah kelahiran emak dan adik beradiknya. Mula berkumpul selepas Asar dan majlis dimulakan dengan solat maghrib berjamaah.



Walaupun mula agak lewat kerana Wak Long saya tidak berapa sihat, tetapi berzanji dan marhaban dapat diadakan sesama ahli keluarga diketuai oleh abah saya, Wak Jamil.


Antara jemputan yang hadir - cuma saudara Nyai terdekat dan rakan baiknya. Kami jemput secara rahsia buat surprise untuk Nyai.



Gambar ini ialah kolaj yang disediakan oleh adikku, Acik Kalimah, yang menunjukkan bagaimana rupa bentuk rumah Nyai dan halaman yang dipenuhi dengan pokok buah-buahan. Ada jambatan kayu, bilik mandi, paip JKR tepi jalan besar pun ada. Cuba perhati betul-betul - nampak tak gambar budak-budak dalam bakul? Ha konon-konon itulah saya dan adik-adik dalam bakul besar basikal aruah Yai. (Kalau nak tau cerita lanjut buka semula artikel sebelum ni pasal Nyai)



Wak Long Samsuri yang merupakan anak tertua yang masih hidup sedang menceritakan kisah aruah Yai semasa hayatnya. Rupanya arwah Yai dulu merupakan pendekar silat dan pernah membuka gelanggang silat di kampung. Tapi sayang tiada seorang pun anaknya yang diturunkan ilmu persilatan itu.



Nyai sedang memotong pulut kuning disisi Wak Long Samsuri. Nyai tau ada sesuatu akan dilangsungkan di rumahnya apabila khemah dipasang, tapi mungkin dia tidak menyangka majlis itu adalah untuk meraikannya. Jelas kelihatan Nyai sangat gembira dan terharu atas sambutan yang tidak pernah diterima seperti ini.


Lima orang anak dari sembilan yang dilahirkan, bersama-sama memotong pulut kuning tanda penghargaan dan kasih sayang pada emak tercinta. Ya, satu-satunya emak dimuka bumi ini.



Nyai menerima hadiah berupa pokok bonsai. Cucu yang bertanggung jawab untuk menyediakan hadiah pening kepala memikirkan apa hadiah sesuai untuk Nyai. Akhirnya Hawa dan adik-adiknya memilih pokok bonsai ini kerana tau Nyai sangat minat berkebun. Kelakarnya, Nyai asyik membelek-belek daun dan batang pokok bonsai tu. Dia tak pasti pokok betul atau pokok tiruan!!



Anak- anak menerima hadiah dari cucu-cucu tapi disampaikan oleh Nyai. Hadiah berupa 1 set lampu tidur, ooi romantiknya..
Kejutan untuk birthday girls and boys yang lahir pada bulan Februari. Wak Awa sediakan cup cake berlilin tertera nama masing-masing. Lepas tu tiup dan makan sendiri.

Ini pasangan yang menyambut ulang tahun perkahwinan pada bulan Februari. Pasangan Hany dan suami ( tapi suami MIA, diganti dengan anak lelakinya) dan pasangan Yanti dan Azwar. Wak Awa siapkan cup cake tapi kena suapkan pada pasangan masing-masing.


Sebagai penutup majlis, bergambar bersama Nyai dan anak-anak (duduk) dan menantu (berdiri). Saya amat berbangga dengan sokongan mereka dari awal hingga akhir majlis. Terima kasih tak terhingga buat Wak Long & Wak Usu, Emak & abah, Cik Nang & Cik Ema, Cik Usop & Cik Leha (tuan tumah) dan Cik Siti & Cik Hanif. Sesungguhnya majlis ini amat bermakna untuk kita dan akan menjadi kenangan manis hingga ke akhir hayat.


Bergambar bersama cucu-cucu lelaki. Ramai juga yang berpakaian ikut tema - kain pelekat dan t-shirt pagoda; macam dulu-dulu..


Tiba giliran cucu-cucu perempuan. Siap berbaju kurung dan berkain batik. Kami dari 4 ibu yang berlainan, tapi dah nama sepupukan, rupa pun dekat-dekat sama gak.. cun cun dan lawa-lawa.. ewah-ewah..

Scene paling kecoh ialah ketika bergambar dengan cicit-cicit.. Bertuah dapat tengok cicit membesar depan mata. Namun saya tahu, jauh di dalam hatinya Nyai teringatkan arwah suaminya.. yang telah terpisah oleh kematian sejak 14 tahun dahulu.




Nyai bersama adik tunggalnya, Embah Sarah dan anak-anaknya. Mereka adalah kaum kerabat yang paling rapat dengan kami.





Satu lagi memori manis, selepas tamat majlis. Belakang kanan Zila (sepupu), emak, saya, Hawa dan anak daranya (sepupu), Wak Usu Rahimah (emak Hawa) dan Cik Siti ( makcik)




Photo of the nite - tentulah gambar saya dan kakak sepupuku Hawa. Kami berdualah orang tersibuk malam itu. Alhamdulillah majlis berjalan lancar walaupun terlewat dan semua orang nampaknya puas hati dan bergembira. Mungkin lain kali ada lagi... di lain tempat kut..

No comments: