Ads

Wednesday, April 1, 2009

Sukaneka Taman Dato Bandar


Pada 29 Mac lalu, TDB telah menganjurkan Sukaneka untuk taman kami. Dua minggu sebelum itu telah juga diadakan pertandingan futsal untuk anak-anak lelaki dan bolajaring untuk anak-anak perempuan.




Saya telah ditugaskan sebagai pengadil jadi tak dapatlah nak merayau ambil banyak gambar. Kamera pula sedang masuk ICU, cuma berkamera telefon saja. Apa pun, jom tengok telatah orang-orang
TDB bersukaneka...


Gambar sebelah ini menunjukkan Tok Ketua Kampung dan sebahagian penduduk menyaksikan pertandingan yang berlangsung.


Ini pertandingan masukkan air ke dalam botol menggunakan span untuk kategori keluarga.








Untuk bapa-bapa, paling mencabar ialah pertandingan mengopek sabut kelapa tanpa menggunakan peralatan. Tu.. yang berdiri berbaju biru tu adalah juaranya. Syukri mengupas hanya menggunakan giginya... Anda berani?











Membaling belon berisi air adalah acara khusus untuk suami isteri. Emcee dan penyelaras pun nak main jugak...







Acara golf dimulai dengan pukulan oleh Ketua Kampung, perhatikan kopiahnya... wah boleh tahan..




E eh.. kopiah dah hilang.. berganti topi pulak.. pusing belakang pulak tu.. hebat Tok Ketua ni..



Ini tuan emcee.. dengan penuh gaya duduk di tengah-tengah padang. Cik Halim boleh bergerak ke hulu ke hilir kerana dia menggunakan mikrofon bateri.
Tok Ketua memulakan pula acara bowling kelapa. Kali pertama ok.. strike kelima-lima botol air. Lantas pihak penganjur menganjakkan lagi jarak lontaran.. lepas tu.. hancusss..kelapa melencong ke tempat lain..

Ha.. orang pempuan pulak siap sedia nak berboling kelapa. Ramai betul yang nak mencuba, emmm.. tak payah daftar pun..




Pertandingan kayuhan basikal paling perlahan. Cuma empat orang remaja perempuan saja yang mahu mencuba nasib. Peraturannya ialah siapa yang berhenti lebih dari sekali di kira batal..




Budak-budak lelaki ramai lah yang nak berbasikal ni..



Emak-emak orang beria-ia nak tunjuk terer memasukkan manik dalam benang. Alahai.. ada yang sampai sudah, benang pun tak masuk jarum lagi..





Deretan hadiah menanti untuk direbut pada hari itu. Saya menang tempat ke tiga golf, tapi tak sempat nak ambil sendiri. Keletihan sebab badan tak berapa sihat dan berhujan pulak, lepas tu tak sempat menjamah makanan dari pagi.. Akhirnya saya balik rumah seusai pertandingan terakhir. Sebab tu takde gambar ketika ucapan penutup dan penyampaian hadiah..


Boling kelapa anak-anak pun tak kurang menariknya.. Hai.. kuat ke budak-budak ni meleret kelapa..


Pertandingan mengutip gula-gula untuk anak-anak 5 -7 tahun, berjalan serentak dengan berbasikal. Yang kelakarnya, kerana teruja sangat nak berebut gula-gula tu, referi tiup wisil untuk pertandingan berbasikal.. alih-alih bebudak ni yang lari kutip gula-gula.. Sabau je la...Bapak-bapak pun tolong simpankan gula-gula yang dikutip. Sebenarnya, tiada pemenang untuk pertandingan ni.. gula-gula tu lah hadiahnya..



Berlari dalam guni di tengah padang yang lecah bagaikan sawah...


Pengadil-pengadil begitu serius menjalankan tugas. Dan hari semakin panas.. dan panas..
Demikianlah antara gambar yang berjaya dirakam di tengah-tengah kesibukan saya menjadi pengadil acara. Sarapan pagi dan makan tengahari juga disediakan. Sayang tak dapat snap gambar kaum suami menanak nasi dan menggoreng ayam.. Tahniah kepada semua ajk yang bertungkus lumus memastikan program ini berjalan dengan jayanya.






3 comments:

Anonymous said...

Sukanya.... Aktifnya....

nurafiqah said...

asalamualaikum cikkk... :-) ckit nye gambar dlm ni..... x puas r nk tngk... (angah Muafakat 2/anak mak jah)

nurafiqah said...

gambar angah x d pn...
x aci ar.... :-(