Ads

Tuesday, October 19, 2010

Cerita Raya Lagi 2

Jumpa lagi!!, Maafkan Che Mid sebab lama tak menjenguk blog sendiri dan merayau ke blog kawan-kawan. Komen-komen pun Che Mid tak jawab, sori sangat-sangat. Ada masalah teknikal sikit. Insyaallah, lepas ni Che Mid cuba menulis dan merakam gambar. Cuma entri dah 'basi' le, sebab dah habis raya, tapi kalau tak tepek gambar ni sayang pulak rasanya.

Kali ni Che Mid nak ronda-ronda raya pulak. Nak masukkan juga gambar suasana tetamu beraya dan macamana kami beraya di rumah sedara mara, jauh dekat.

 Aitt? Awat gambar lauk pulak ni.. Ha inilah masakan istimewa yang Che Mid makan raya ni. Ikan pari masak pecal memang biasalah untuk orang Jawa macam Che Mid ni. Tapi yang ni lain sikit, dengarnya resepi turun temurun keluarga yang Che Mid ziarah ni.  Bezanya, tuan rumah campurkan ikan pari ni dengan jantung pisang yang dah dicelur dan pucuk ubi yang tak payah celur. Masukkan ke dalam lauk tu 'just before' angkat. Rasanya memang terangkat habeh beb!! Makan je dengan nasi panas.. Fuhh.. kalau tak ingatkan raya dan segan dengan tuan rumah.. memang Che Mid tambah nasi 2-3 kali, lepas tu 'jambal' lauk tu puas-puas...

 Sebelah kiri tulah tuan empunya resepi, tapi sekarang anak cucu dah pandai masak jugak. Nenek ni kira sedara sebelah Nyai dan dah tak berapa sihat. Menangis dia orang berdua ni dapat berjumpa taim raya. Maklumlah dah tua.. kalau tak de orang muda yang bawa, takdelah mereka dapat berjumpa dan bercerita kisah-kisah lama..
Ini pulak di Tanjung Karang. Tuan rumah (tengah-tengah) tu dah tak boleh jalan lepas terjatuh 2 tahun lepas. Kecederaan di tulang punggung mengakibatkan nenek ni cuma boleh mengesot je. Tapi, alhamdulillah nenek ni dijaga dengan baik oleh anak-anak dan cucu-cucunya. Walaupun tak boleh berjalan, dia nampak bersemangat dan ceria terutama bila dapat berbual dengan Nyai yang memang ditunggu-tunggu.

 Kami bertemu sepupu emak yang dah bertahun tak jumpa. Dah besar-besar anaknya!!

 Abah Che Mid berbual dengan kakak sulung dan abang. Si kakak mengadu dah tak berapa sihat, selalu sakit kepala. Telinga pun tak berapa dengar.. pilu hati mendengar rintihan seorang tua yang dah berumur 85 tahun ni.

 Ijam dan isteri melaram dengan kereta mini mereka. Deeja... biasalah.. semua orang nak bergambar dengan dia.

 Afruz, Deeja dan Farah di rumah Pak Teh Rosdan di Raub.

 Mak cu Ayu dan Mak Ngah di Raub - biras terbaik di dunia!!

 Sedang makan lontong di rumah baru Cik Mi, adik abah yang bongsu.

 Aina bertandang ke rumah Che Mid. Kami sekampung tapi Aina menetap di KL, tapi telah pun membeli rumah di Aman Perdana... dekat dengan rumah Che Mid

Ipar duai sebelah emak. Kerusi dah tak muat untuk tiga jejaka tu duduk.. Masa ni kami di rumah Cik Ti dan suami ( kiri ).


Riuh rendah tergambar jelas masa berposing dengan pak cik makcik dan sepupu sepapat sebelah emak!! Bukan selalu dapat berkumpul macam ni, ini pun berjumpa secara kebetulan sebab beraya di rumah yang sama. Sebelum tu, kami berebut makan ketupat dan baki sayur goreng tuan rumah.. habis licin kami belasah!!

4 comments:

aNiS tHe BumbleBee said...

meriahnye laa raya che mid..yg ikan pari tu mengiurkan betul laa!

Che Mid said...

Memang sedap betul anis, patut cuba tau!!

sweetie2010.blogspot said...

Sweetie ingatkan masakan tu laksa. bila baca lain pula ya. Dulu Suami Sweetie orang Jawa Banting. tapi tak pernah mereka buat lauk camni.

Tapi seronok bila raya. cara mohon maaf orang jawa ni yang unik dan panjang lebar sebutannya.

Che Mid said...

sweetie - betul3x..sampai sekarang tak reti nak tiru cara tu..