Ads

Saturday, December 11, 2010

Syoknya Duduk SP

Minggu pertama di SP - Boring yang teramat sangat. Internet takde. Nasib baik ada astro. Jiran pun lebih dari takde dari ada. Farah dan Faris asek-asek bangun tidur, bangun tidur. Kalau Che Mid suruh Faris mop lantai, jam jam tu jugak buat. Suruh buang sampah kat tepi padang ( kat sini takde lori MPK kutip sampah).. jam jam tu jugak dia pi buang sampah. Pasal apa rajin ni... sebab dah takde keje lain nak buat.

Ada sekali tu, Che Mid nampak tengah panas (kat sini.. kalau panas terik betul!!) dia dok atas buai kat padang sorang-sorang. Menuuung panjang. Alahai sian betul Che Mid tengok.. dah lah hitam bujang sorang ni... lagi gelaplah..

Apa pun kita kenalah belajar hidup tempat barukan... (macamlah susah sangat, baru duduk kat SP, belum lagi duduk kat Sarawak macam Lina atau Cekwa, atau di Sri Lanka macam Anis..).

Yang paling obvies sekali tentulah loghat utara. Meh sini cheq nak habaq..

1) Masa pergi kat pasaraya, Che Mid terdengar ada kasteme cakap sesama dia, " sabun tu dok tang mana tak tau!" Dalam hati Che Mid, ish.. sabun pun boleh duduk ke, bukan orang je boleh duduk kah kah kah.

2) Ada satu gerai nasi campur. Che Mid dah borak-borak dengan tuan punya gerai tu, jadi dia taulah Che Mid bukan orang Kedah sebab baru fes taim makan gulai batang pisang. Jadi, masa nak bayar tu, Che Mid tanyalah berapa?. Dia kata, "22 ringgit 5 kupang eh eh bukan..... 22 ringgit 50 sen"...

3) Satu hari di rumah, Farah dan Faris cakap kat Che Mid. "Ibu dengar tak malam tadi kita orang gelak-gelak dalam bilik?."Tak dengar pun,". Che Mid kata. " Kenapa?". "Kita orang belajar cakap Kedah sambil main gem tembak-tembak. Ada sekali tu, Farah tertembak hero tu, matilah dia. Farah kata MAMPUIH DEN! alamak tercakap Negeri Sembilan la pulak ha ha". Habehlah anak aku... krisis identiti ni.. Wan dia orang tu dari nogoghi... konpius!

4) Che Mid tanya Faris," Habaq mai tu apa?". Faris kata, " Apa khabar" . Nasib baik Che Mid tanya awal-awal, bayangkan dia jumpa orang kat sana, sambil bersalam dia kata habaq mai, habaq mai!!

5) Farah siap gugel lagi tentang loghat negeri Kedah. Maka keluarlah istilah-istilah pelik-pelik tapi menarik untuk dipelajari macam haus jadi lapaq ayaq, tawar sangat jadi tawar hebeh dll.

6) Satu hari Faris pergi ke Carnivall SP seorang diri. Dia ni memang senang berkawan dengan orang dan tak kisah. Konon2 dah praktis cakap slang kedah dengan kakak di rumah, macam ok la kut. Balik aje, dia kata," Tadi Faris duduk dengan budak-budak Kedah. Satu apa pun Faris tak faham....!! Camno.. keturunan Jawa nak terus jadi Kedah!

7) Satu malam kami pergi saper di Medan Selera Jam Besar SP. Faris tengah on de fon dengan kawan sekolah dia. Konon tak nak bagi kami dengar, dia pun duduk menghala ke meja lain. Agaknya kawan dia tu tak dengar apa Faris cakap, dia pun tinggikan suara, " SAPA SI?".. Habih orang di meja sebelah terus pandang Faris. Syue dia dengar pelikkan! Orang Kedah mana ada cakap si si ni...

Dari segi harga makanan pulak Che Mid rasa ada yang mahal dan ada yang murah dari Klang Veli.  Nasi lemak kat sini 50sen dah dapat dah sebungkus. Sate 30 sen pun ada kat pasar malam! Tapi air kelapa pandan RM3.50 sebijik, kat sana baru RM2.50.

Ada satu pagi tu, Che Mid beria-ia nak pergi kedai untuk beli lauk masak tengahari. Jadi lepas Che Abang pergi keje, Che Mid pun keluarlah. Masa tu dalam pukul lapan pagi. Kalau di Meru, jam 7.30 dah sibuk dak kedai Seribu Dinar tu dengan ikan sayur dari pasar borong baru sampai. Emak-emak orang, orang Indon ke Bangla dan Vietnam dah sibuk nak membeli. Tapi di SP, kedai tak bukak lagi. Sunyi sepi. Rupanya kedai bukak pukul 10 pagi. Lepas tu kan, kat sini tak banyak kedai runcit jual barang basah. Susah nak cari kedai yang pagi-pagi dah ada sayur atau ikan-ikan 'display' dalm kotak oren atau kotak putih. Pasaraya Anika kat Gurun buka pukul 11!!

Tapi yang besnya... TEMPE ada dijual kat pasar malam!!





5 comments:

norliza_osman said...

hahhaha.. che mid.. welcome here.. nanti kita blaja bahasa bersama.. hehehe..

Lina Rahim said...

Salam Kak Mid..takpa..lama2 boleh la tu nanti..
sat-sekejap,
ketegaq-degil,
seghiau- takut, risau,
deghah - lebat, kuat, laju, etc
segak - cantik,
teghiaq - menangis
dan - sempat
saing - kawan
lagu tu - yang tu
la ni - sekarang ni
biaq pi la - biar je la
marka - kekasih, gf, bf, mata ayaq
anak menakan - anak saudara

macam2 la..ni saya pun kawan dengan orang Kedah belajar sikit2..

Che Mid said...

Liza - under probation ni..

Che Mid said...

Lina - ish..lama-lam lagi terer dari org kedah pulak.. he he.. oooh.. teghiaq tu menangis ka..ingatkan menjerit!! salah lagi..

Ila said...

salam,singgah menjenguk...kawan baru