Ads

Wednesday, December 8, 2010

Sg Petani kami datang

Ramai orang tanya soalan ni masa Che Mid nak berpindah ke Sungai Petani (SP). " Kau pindah bawak lori ke?" "Banyak ke barang kau bawak dari Meru?", "Habis tu, sapa duduk rumah sekarang, sewa ke?" dan soalan lain yang sama waktu dengannya.

Kisah benarnya ialah 1) Che Mid tak pindah bawak lori, 2) Tak bawak semua barang, 3) Rumah sekarang tak sewa pun sebab Farhan duduk sorang-sorang.

Che Abangkan jadi wiken hasbe selama lebih kurang sebulan, jadi bila hujung minggu dia balik tu, dia angkutlah barang sikit-sikit.

Pada 20hb November barulah pindah betul-betul. Che Mid pindah pakai 2 kereta. Che Abang bawa kereta dia ( Farah dan Deeja duduk belakang) dan Che Mid bawak MPV 2 tingkat... ha banyak jugak barang kami boleh angkut.

TV besar dah angkut awal dulu. Langsir rumah dah siap pasang. Pakaian dah bawak sikit.  Peti sejuk, dapur gas dan tilam dah beli baru. Mai tengok apa benda lagi kami bawak!


 Inilah MPV 2 tingkat Che Mid. Tuuu! Yang atas tu .. pun isi barang gak! Kira 2 tingkatlah... macam bas ekspres he he. Atas tu kami letak baju-bajuan, bantal-bantalan dan selimut.

 Bukan main siksa Che Abang nak angkat mesin basuh 14 kg ni. Beria-ia dengan si Faris. (Ayan takde dalam bab ni... dah keluar dari pagi lagi..) Akhirnya Abah Jamil datang tolong si menantu ni. Tak sampai seminit... SIAP..

Barang lain yang kami bawak ialah periuk nasi, periuk lauk pauk, blender, meja tv kecik, pinggan mangkuk, radio dll. Lesung batu tak bawak sebab Ayan suka guna lesung bila nak buat rempah nasi goreng. Che Mid ingat nak beli lesung kat Pekan Rabu, e eh ada ke jual lesung kat situ?
Sebakul besar kain baju, lepas tu ada lagi satu beg besar...mana nak simpan tu. wodrob baru kat SP cenonet je!!


Ya betul!! Deeja draiv sampai SP! Tak caya ke!!

Che Abang naik kereta ni. Farah dan Deeja duduk belakang. Che Mid bawak Ria dengan Faris. Dalam perjalanan kami berhenti makan di Behrang, berpiknik nasi lemak daging goreng yang Che Mid masak awal pagi tadi.


Suku sakat yang turut menyaksikan keberangkatan kami. Si farah tu asek nak nangis je..
Che Mid sibuk on the fon dengan Akmal, kawan Ayan yang sedih sangat tak dapat tengok Deeja sebelum bertolak. Memang kawan-kawan rapat Ayan pun suka sangat kat Deeja tu..
Inilah rumah baru kami di SP. Sebelah kiri dah ada jiran tapi jarang ada di rumah. Selang serumah ada juga jiran tapi nampak macam keluar pagi balik malam... jadi Che Mid rasa akan mati kutu duduk SP ni...walah... walah..

Apa pun kami disambut oleh 'rakyat' Kedah...
Iya, segerombolan lembu-lembu singgah di depan rumah kami sambil makan petang... Adalah 25 ekor.. tu sebab Che Mid tak ajak masuk rumah.. tak cukup besaq kah kah!

4 comments:

Jejaka Desa said...

Sumbat lagi boleh yek...

Teratak Amir Amira -{@ said...

che mid
semoga hidup lebih bahagia di sungai petani,sedihkan nak tinggalkan tempat yang kita dah biasa dan selesa, pasti penghijrahan ini ada hikmatnya

Che Mid said...

JD - ada derian ke tempoyok nak bawok??

Che Mid said...

Hawa - tak de le jumpa lepet pulut kat sini kan..