Ads

Tuesday, March 24, 2009

Jalan-jalan Tengok Air Terjun Chamang

Di perjalanan pulang dari Kuala Medang tempoh hari, kami singgah ke Air Terjun Chamang, tidak jauh dari Bandar Bentong. Tau tak, suami saya (orang Lipis) pun tak pernah menjejakkan kaki ke sana walaupun sering melalui jalan Bentong - Raub setiap kali balik kampung.


Inilah rupa tengah-tengah bandar Bentong. Sebaris kedai terlindung mentari dan sebaris lagi terik dipancar sinarnya.

Lihat betul-betul, ada jaluran pelangi membelah awan.


Silau mentari panas menjadikan sekelilingnya kelam.




Tidak jauh dari jalan masuk ke air terjun terdapat satu tokong Buddha. Jarak perjalanan dari jalan besar ke air terjun kira-kira 6 km.





Papan tanda Air Terjun Chamang di tepi laluan berliku menggamit keghairahan pengunjung. Paling menarik, kita boleh memandu terus ke kaki air terjun. Tidak perlu berjalan jauh ke dalam seperti setengah-setengah tempat perkelahan lain.






Di sebelah kiri, deretan pokok buluh di lereng bukit bukau menemani perjalanan. Nun di bawah sana, seperti ada anak sungai mengalir.






Dah sampai !! Inilah dia Air Terjun Chamang. Gambar diambil tidak jauh dari tempat letak kereta.


Air memang deras walaupun ketika cuaca panas begini. Tidak ada yang mandi manda di bahagian atas air terjun.




Leka sungguh mereka melihat air deras yang turun laju, sehingga tidak sedar saya curi ambil gambar.




Memang mengasyikkan menikmati pemandangan air sungai. Faris sibuk nak main air tapi abah tak benarkan. Mana ada baju ekstra.. lagipun abah kata air deras sangat.




Tak dapat mandi, tengok orang mandi pun ok jugakkan!! Saya rasa tempat ini tidak terlalu sesak dengan pengunjung, tidak seperti Sungai Congkak atau pantai-pantai.
Tengok budak pakai tuala tu, sedang menunggu nak makan ais krim selepas kesejukan main air. Ada seorang lagi budak perempuan, tapi setiap kali saya nak 'shoot' dia menyorok di belakang motor ais krim tu...
Apa lagi kami pun makan aiskrim la.. Gerai-gerai menjual makanan panas pun ada juga. Lepas tu kami minum dan kongsi makan mee goreng dan maggi goreng. Saja suka-suka, sebenarnya masih kenyang lepas makan tempat orang kahwin tadi..
Selepas itu, kami menaiki jambatan gantung untuk menyeberangi sungai.




Lihatlah pemandangan dari atas jambatan gantung ini. Cukup indah sekali!!



Satu lagi coretan alam!!


Perasan tak ada orang jemur seluar dalam atas batu. Saya pun kecohlah nak 'shoot'. Tiba-tiba cik abang kata," Eh, tuan punya spender tu tengoklah!". Alamak, saya buat muka 10 senlah. Nasib baik pakai sunglasses.



Bagus betul pihak pengurusan ni. Antara yang ditulis - Tidak boleh mengambil apa-apa kecuali gambar dan tidak boleh meningglkan apa-apa kecuali kesan tapak kaki. Oh, sebab tulah tempat bersih...


Mendongak ke awan Chamang, pun cantik jugak.


Bunga-bungaan ini berwarna putih dan besar saiznya, tapi saya tak pernah melihatnya sebelum ini. Mungkin bunga hutan..


Air Terjun Chamang kami tinggalkan dengan catatan indah di ingatan. Lain kali kami datang lagi ya... dan kami akan mandi sepuas-puasnya!!




No comments: