Ads

Monday, March 16, 2009

Marhaban Ya Marhaban

Kumpulan marhaban Helwa Taman Dato Bandar telah dipelawa menyertai pertandingan marhaban peringkat Kampung Meru sempena Karnival Maulidurrasul pada 14 Mac 2009.
Seramai 9 orang ahli marhaban termasuk saya telah bersetuju untuk 'menyumbangkan' suara kami.
Biasalah orang perempuan, berlatih belum 'fasih' tapi sibuk dengan bajulah.. tudunglah.. selendanglah.. Heh.. susah nak cari 9 helai yang serupa dan murah!!

Ni tengah sibuk 'shopping' la ni. Semua dah bersetuju nak pakai jubah hitam, tudung biru hitam dan selendang biru. Saya, Zi dan mak pun pergilah ke Kompleks PKNS Shah Alam, untuk mencari mana yang berkenan dan boleh membuatkan kami nampak 10 tahun lebih muda..kih..kih

Jubah saiz 38 ni dibeli oleh Zi. Saya punya saiz 44 takde. Rupanya susah untuk orang berbadan kecil macam Zi nak beli baju ya. Saiz memanjang takde...


Ini pulak setelah ketibaan di perkarangan Masjid Assyarif Meru. Masing-masing saling mencantikkan diri kawan-kawan.


Dari kiri Ani, Enon, Cik Nah dan Zehan bersiap sedia nak menunjukkan bakat terpendam.



Ibundaku tercinta bergaya macam mak Datin. Dah tak sabar-sabar nak masuk masjid, tapi dia kata takde orang lagi.


Ini sayalah.. vokalis tersohor TDB.. perasan..


Wajah-wajah saspen menunggu masa untuk bermarhaban. Zehan dan Enon dah demam-demam. Ani sampai hilang suara ... Tapi takpe.. itulah cubaan untuk orang yang nak menang.. he he. Eh... mana pergi kumpulan lain.. tak nampak bayang pun.


Tazkirah oleh Ustazah Laila ketika menunggu ahli panel Hiwar tiba di masjid. Ustazah ni menekankan kebaikan berbekam mengikut sunnah Nabi saw untuk membuang darah kotor dari tubuh. Dia juga berkata bahawa Allah beri kelebihan kepada orang perempuan yang boleh membuang darah kotor secara semula jadi melalui haid.


Panel pertama tak datang kerana kereta rosak. Akhirnya hanya Ustazah ni sahaja berceramah.(Ampun, terlupa nama). Disisinya ialah Ustazah Shimah sebagai moderator, (junior sekolahku). Ceramah berkisara pada kehidupan Nabi Muhammad saw.




Dan tibalah masanya, persembahan marhaban dari kumpulan kami. Dimulai dengan salam.. Rasa-rasa macam nampak suami Enon datang dan ambil video kami...



Selepas itu semua orang duduk. Saya membaca rawi. Ruzzi pegang mikrofon. Apasal selendang Enon tu lain macam je.. Hish tak ikut arahan betullah dia ni..


Tamat rawi, masing-masing berdiri diikuti dengan muslimah yang hadir. Kami pun bermarhabanlah..Sollah alaikallah.. masa diambil lebih kurang 18 minit.

Diakhiri dengan selawat, olahan kami sendiri. Gaya direka oleh Ruzzi. Memang dialah yang paling sibuk pun sepanjang latihan. Tamat giliran, kami diminta pihak penganjur untuk memimpin selawat beramai-ramai dengan hadirin. Apalagi, kami pun bertambah-tambah semangatlah. Dua nazam selawat kami dendangkan.
Kemudian kami juga diminta bersalawat lagi ketika penutup majlis. Semua orang bersalaman dan ada yang kagum dengan persembahan kami. Ada yang minta kami ajar mereka dan ada yang tanya kenapa tak buat album... Fuhh..lagilah kami perasan menang!!


Kak Ida dan Cik Nah siap berposing di tengah panas.. tunggu Mat Arab lalu kot..

Tamat majlis kami pun berjalan-jalan di gerai-gerai jualan di kawasan masjid. Orang tak berapa ramai lagi masa itu. Kempen derma darah dan pemeriksaan kesihatan pun ada. Sebelah malam ada Forum Perdana dan salah seorang ahli panelnya ialah Ustaz Kamal Ashaari.
Nampak tu, masing-masing sibuk memegang dan melihat jualan. Teringat ketika di Mekah, selepas umrah, masing-masing 'tawaf kedai' pulak.



Eh! Zira.. pun datangya. Malam tu terus demam panas.. kesian dia, tu la, penat ikut ummi berlatih ya..


Menang tak????
Oleh kerana hanya satu pasukan yang bertanding, dengan ini Kumpulan Marhaban Helwa Taman Dato Bandar diisytiharkan menang tanpa bertanding!!
He.. he.. jangan marah!!





No comments: