Ads

Tuesday, May 17, 2011

Putu Mayam

Pernah tak tengok apa benda dalam gambar ni. Inilah dia bekas pengukus putu mayam atau putu mayong (panggilan orang belah Kedah ni..). Sebenarnya, Che Mid tak pernah tengok benda alah ni seumur hidup Che Mid. Kalau di Klang atau KL cuma kedai India atau Mamak je jual di kedai atau naik motor keliling kampung, tapi tak pernah melihat macamana putu ni dimasak.

Di Sungi Petani, putu mayam banyak di jual di pasar-pasar malam. Dalam gambar atas, pekerja sedang memasukkan adunan ke dalam acuan macam acuan muruku.


Kemudian acuan ditekan dan keluar adunan yang berbentuk panjang sambil dipusing-pusingkan atas bekas sebelum dikukus.

Putu mayam sedap dimakan dengan gula perang dan kelapa parut. Harga cuma RM2 untuk 5 keping


Farah suka sangat putu mayam ni. Mak mertua Che Mid pun suka. Nanti bila berziarah ke SP sudah pasti putu mayam menjadi sasaran kami. Mak!! Bila nak datang ke sini??

21 comments:

Adnazthie said...

Assalam Che Mid,

Ferebet ni, dulu masa mak berniaga kuih, ini adalah salah satunya. Tapi Mila suka kalau dimakan dengan kuah durian...shedap shangatlah.

asa nak menekan tu..he he he

hani@debumelukut said...

saya suka sgt putu mayam tapi payah nak dapatkan..kalau saya makan mesti nak kelapa lebih..

~izan~ said...

sedap ni,lapar tgk malam2 ni..tp mcm susah je nak dapat kt tempat izan...

mama maman said...

sedapnya.... sini ada gak jual tp org india je... tu yg kureng nak beli... hhheee...

azieazah said...

CHE MIDAHHHHHHHH.... ooiiii! > keloi panjang tuh.

Kak Azie bukan saja teruja nak makan Putu Mayong tu, tapi teruja sebab U bleh dapat gambar eksklusif macam tu. Wow! Susah nak dapat gambar macam ni tauuu..

Masa kecik-kecik dulu, kamu pun dok panggey Putu Mayong gak la, lama dah tak dengaq orang dok sebut lagu tu.

Dok KL teruih sebut Putu Mayam. Lemak enak manis!

syariza09 said...

saya pon suka ngan putu mayam ni. tapi kalo beli mesti mkn sorang2 ja sbb en asben x minat la pulok

Che Mid said...

Adnaz - kena cuba makan dengan kuah durian, dah dapat bayangkan kesedapannya..

Che Mid said...

hani - memang sangat payah dapat. tapi di sini che mid boleh makan selalu.. jangan jeles!

Che Mid said...

izan - kalau mengidam esok, tak pe.. che mid bawakkan ke kuantan..

Che Mid said...

mama maman - a ah che mid pelik gak.. nape kat kedah ni melayu pandai buat putu mayam.. sape nak jawab?

Che Mid said...

azie - mai datang SP! che mid belanja makan sampai puas pas tu tapau balik KL

Che Mid said...

syariza - oh kat tempat syariza pun ada jual juga ya..

Teratak Amir Amira -{@ said...

che med hantarlah ke rumah saya. sedapnya

yott said...

suke putu mayam nih..letak kelapa dgn gula lebig sikit...mkn masa panas2..best

Che Mid said...

teratak - alah.. asek lupa je awak.. sebenarnya dah teringin sangat nak g rumah awak pun.. tapi tak tau bila la..

Che Mid said...

yott -memang betul.. tak perasan dah habis sekeping demi sekeping..

Ummi Humaira said...

assalamualaikum che mid...

salam kenal .. dh dtg follow tp tak sempat nk berkenalan..

terlioq sangat tengok putu mayong tu , pasai dah lama tak makan...

che mid org Kedah ker ? akak pun asal dr sana juga...

Che Mid said...

salam umi - bukan, che mid orang Klang, baru pindah SP sejak akhir tahun 2010, ikut suami kerja sini..

nur said...

AsSalam Che Mid,
Oh sedapnya putu mayam... saya suka sangat. Time pegi pasar malam memang jarang miss beli.. tapi selalu rasa cam tak cukup je kelapa dia, nak mintak lebih segan la pulak sebab beli paling banyak pun RM2 je.. hi hi

Rahayu aka mak Chu said...

Assalamualaikum...
akak..kat kl adalah... kami lah antara peminat putu mayam versi melayu ni... anak2 pun mmg suka..tp si Darwisy baru jer pandai makan 2 minggu lepas sebab masa tu makcik putu piring x meniaga.. bila kami kata rasa dia nak sama la..baru la dia mencuba... kalau kat Melawati, pasar malam hari Selasa, Khamis & Sabtu... manakala di AU3, pasar malam hari Ahad... peniaga yg sama...emmm sapa2 dok area ni..leh la mencari... RM1= 4 keping....promo lak..he he

noorsafone said...

Cik mid...mama pun selalu beli kt pasar tani putu mayam...sama cara diaorang buat...sedapkan..nk buat sendiri tak pandai...