Ads

Thursday, December 4, 2008

Ronda-ronda Bukit Malawati

Semalam (4 Disember 2008) saya dan anak-anak telah ke Pusat Latihan YBK kerana suatu urusan. Selepas itu kami pun ronda-ronda di Bukit Malawati. Memang dah lama sangat tak ke sana, anak-anak pun tak ingat samada mereka pernah menjejakkan kaki ke tempat bersejarah itu.

Tahniah kepada MPKS kerana telah menjaga peninggalan sejarah ini dengan baik dan cantik sekali.




Ini adalah laluan masuk ke Bukit Malawati (Ayan 'shoot' dari kereta kami yang sedang bergerak). Jalan naik ke puncak tu sempit, dan telah dijadikan laluan sehala.


Pandangan dari puncak bukit menghadap Laut China Selatan. Bukit Malawati merupakan tempat strategik untuk pertahanan ketika peperangan. Sungguh mengasyikkan..

Gambar menunjukkan muara sungai menganjur ke laut. Kelihatan rumah-rumah nelayan Kuala Selangor. Di sana terdapat jeti-jeti tempat turun naik ikan; kalau nak merasa ikan segar dan agak murah, bolehlah ke sana.


'Masyarakat' paling ramai sudah tentulah sang monyet yang sering bergayutan dan berkeliaran. Jangan terkejut jika mereka meminta makanan dari pelawat.



Cuba teka jantan ke betina...

Agaknya berapa ratus tahunkah usia pokok besar ini? Seratus, dua ratus? Sebenarnya banyak pokok-pokok seperti ini di sekitar Bukit Malawati ini. Sekali tengok cantik, dua kali tengok.. serremm..



Faris tersenyum sambil bertenggek di tepi meriam yang menghala ke Laut China Selatan. Sayang, dalam muncung merian tu. tersumbat sampah sarap. Macamana meriam tu nak meletup?

Batu hampar di lereng bukit. Kawasan ini juga agak luas dan bersebelahan dengan tempat parkir, tetapi ia tidak menghala ke laut. Saya rasa pihak MPKS patut mempamerkan sedikit keterangan mengenai setiap monumen tinggalan sejarah yang ada, sebab pelawat mahu tahu mengapa dan cerita disebaliknya kan!


Baitul hilal Bukit Malawati - tempat mencerap anak bulan untuk menentukan tarikh berpuasa dan hari raya. Cantik!


Rumah api, juga di puncak bukit. Saja tak nak 'adjust' gambar. Jadi anda 'adjust' kepala anda.. he he



Papan tanda Makam Diraja Kota Malawati. Saya tak perasan pula ada makan di raja di sini.


Rupa-rupanya di sinilah terletaknya Makam Sultan Selangor pertama - Sultan Salehuddin (1765 - 1770), Sultan kedua, Sultan Ibrahim (1770 - 1826) dan Sultan ketiga, Sultan Muhammad (1826 - 1857). Maknanya tempat ini amat signifikan dari segi sejarah kesultanan negeri Selangor.

Satu garapan seni fotografi ... anak-anak tersayang dengan aksi masing-masing, tapi sebenarnya mereka berdiri di tebing yang amat curam.. kus semangat!!

Foto tambahan diambil dari atas jambatan ke Tanjung Karang, juga ketika kereta sedang bergerak. Boleh tahan juga Ayan jadi tukang gambar ya!


No comments: