Ads

Tuesday, December 23, 2008

Nana Bertandang Pula


Janji 11.30 pagi berkumpul di rumah emak untuk menyertai rombongan bertandang ke rumah Mie di kampung Bukit Kapar. Tapi entah macamana leka berceloteh anak beranak, tak sedar jam dah hampir ke pukul 12.00 tengahari. Akibatnya, kami sekeluarga tiba lambat dan tak sempat nak tengok pengantin berarak.

Hai, tak puas-puas menatap wajah pengantin... comel dan manis

Bersama emak dan abah di meja makan beradab.




Kami pun tak lepas peluang makan lauk pengantin, macam-macam ada.


Tapi hiasan buah-buahan ni menarik perhatian saya. Tak berapa suka buah naga ni, tapi dah lawa macam ni, makan juga.

Akhirnya, tempat pengantin makan telah diambil alih oleh anak-anak buah pengantin
Suap menyuap kek pengantin pulak


Tak lepaskan peluang bergambar dengan adik ipar terbaru. Bayangkanlah, saya anak sulung dan ini adik ipar yang bongsu dari lapan beradik. Oh.. tuakah aku?

Pengapit terhensem abad ini
Jejaka berdua ini adalah sepupu dan masih bujang trang tang-tang lagi. Yang berbaju petak-petak tu kini bertugas di Kulim Kedah dan adikku Imi memang kerja tak tentu masa. Jadi susah juga nak berjumpa

GEMPAR!! NYAI HILANG!. Kejadian berlaku ketika rombongan menuju ke kereta masing-masing untuk bergerak pulang. Nyai disedari tiada bersama-sama kami. Operasi mencari dan menyelamat pun dilakukan. Ada yang masuk ke rumah jiran pengantin hingga masuk ke bilik air, ada yang menjenguk ke jalan besar dan tak kurang pula yang mencari dengan mulut... mengagak itu dan ini...(termasuklah saya) Nak call, Nyai mana ada hand phone kan...
Cemas juga dibuatnya, kalau budak kecik hilang tu biasalah.. ni orang tua hilang!..
Akhirnya, Acik dan Nor terjumpa Nyai sedang enak berborak kisah lama dengan nenek Mie di dalam bilik rumah pengantin. Rupa-rupanya mereka berdua tu kawan lama yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Nenek Mie sakit dan tidak berupaya berjalan lagi.
Kuasa Allah, jodoh cucu mempertemukan dua sahabat lama...



Untuk Nana dan Mie, selamat menempuh hidup baru. Jaga diri elok-elok tau. Dia orang ni, walaupun dah berkahwin, tapi duduk kena asing-asing. Nana di Sepang dan Mie di Pulau Pangkor sehinggalah pertukaran Mie ke KL diluluskan. Buat masa ni, sabar banyak-banyak dan 'be cool'.











No comments: