Ads

Tuesday, September 15, 2009

Che Mid dan gang bertadarus

Program tadarus muslimat Surau Al-Faizin telah pun tamat pada 11 September lalu. Walaupun cuma dengan 8 orang peserta, yang kesemuanya suri rumah tangga kecuali Farah anakku, kami berkumpul di surau setiap hari sejak 1 Ramadhan pada jam 8 pagi selama sejam untuk bertadarus. Peserta-peserta terdiri dari Che Mid, Mak Nenek, Farah anakku sayang, Ruzi, Cik Nah, Ani Mat Rozi, Zehan dan Cik Jah - kesemuanya dari Taman Dato Bandar. Menambah seri, Kak Lin yang tinggal di luar taman kami pun ikut serta bertadarus. Sama-sama mengimarahkan surau dan yang paling penting memperbaiki mutu bacaan kami.
Sebelum kami dapat menghabiskan tadarus, pihak surau telah pun mengadakan majlis sambutan Nuzul Quran pada 6 September. Pada hari tersebut, kami telah menerima hadiah penghargaan peserta tadarus bersama-sama dengan anugerah lain seperti anugerah warga emas, khidmat mesra dan lain-lain.

Hadiah telah disampaikan oleh YB Adun Meru. Kelihatan Ani sedang menerima hadiah. Yang kelakarnya, Che Mid telah diberi peluang untuk membeli dan memilih sendiri hadiah kami dengan bajet sebanyak RM45 seorang. Apalagi, Che Mid pun pergilah ke Jusco untuk beli samada bekas kuih raya atau dulang minuman ikut pilihan masing-masing!! Che Mid pilih dulang minuman yang kebetulan takde stok baru dan 'paksa' Farah untuk pilih dulang juga. Jadi kami dapat dua set dulang.



Tengok tu, bukan main tinggi lagi Farah!! mengalahkan Ketua Kampung kat sebelah dia tu ha..




Emak pilih bekas kuih yang kebetulan emak memang nak beli pun.. Jadi raya nanti, kami bolehlah 'merayakan' dulang atau bekas kuih tu... he he. Apa pun tahniah diucapkan kepada semua peserta, kerana berjaya menamatkan tadarus pada Ramadhan ke 21.
Disebabkan semangat untuk terus membaca al-Quran dan memperbaiki lagi mutu bacaan, kami bercadang akan membuka kelas bacaan al-Quran selepas Syawal nanti.. harap-harap jadilah ya..





No comments: