Ads

Tuesday, May 12, 2009

Che Mid sambut Hari Ibu

Selamat Hari Ibu untuk diri sendiri dan ibu-ibu semua!!. Dalam keceriaan meraikan hari ibu, kadang-kadang bertanya sendiri - adakah aku ini layak digelar ibu yang baik? Rasanya masih jauh perjalanan dan banyak yang harus dilakukan.


Apakah anak-anak membesar sihat di depan mata sudah cukup menggembirakan hati seorang ibu? Atau keputusan peperiksaan cemerlang menandakan kita ibu berjaya? Pastikah doa dan amalan soleh anak nanti sampai ke pangkuan kita di alam kubur nanti?? Mungkin salah satu caranya adalah dengan berbakti kepada ibu kita sendiri sebaik yang boleh, seikhlas yang boleh. Mudah-mudahan Allah akan memberkati kita dengan menganugerahkan anak soleh pula. Amin.
Berbalik kepada bab makan-makan di Hari Ibu ni, saya telah menyediakan menu tak berapa istimewa untuk makan tengahari. Jom makan tengahari!! Masak sendiri...
Ikan cencaru bakar - 3 ekor je..
Sambal asam yang ku 'adjust' sendiri. Cili padi, bawang putih dan belacan ditumbuk. Lepas tu tambah kicap manis, jus limau nipeh, bawang besar yang dipotong kecil-kecil dan sedikit garam.
Sup tulang campur sedikit daging yang dipotong nipis-nipis. Tambah kentang, suun, tomato dan tabur dengan daun sup serta bawang goreng. Kalau nak pedas masa makan nanti, bubuh sambal kicap untuk ikan bakar tadi pun boleh lah..



Sayur pulak.. pak choi goreng 'chinese' style.. pecah-pecah bawang putih dengan halia, goreng sekejap. Tambah sos tiram, kiub ayam dan garam sikit. Masukkan segelas air dan biarkan mendidih. Lepas tu masukkan pak choi.. balik-balikkan lebih kurang dan angkat. Susun macam dalam gambar tu.

Cara memakannya : Mula-mula masukkan sesenduk nasi dalam pinggan atau mangkuk.. kemudian banjirkan nasi tu dengan sup panas dengan tulang dan isinya sekali. Ambil piring, letak seekor ikan cencaru yang telah disiat jaketnya dan lumur dengan sambal kicap. Dah tu makanlah.. sayur pak coi makan macam orang Cina makan.. ambik sikit dan terus suap dalam mulut.. Fuhh nikmatnya.. !! Apa omputeh kata.. 'simple but nice'..



Untuk cuci mulut pulak, agar-agar lapis cokelat dan cocktail. Masak agar-agar tu sampi mendidih, masukkan 2 cawan gula, satu tin susu cair. Pas tu bahagikan kepada dua bahagian. Satu bahagian masukkan 2 pkt oligo coco ( ha ha.. sebab tak de milo), sebahagian lagi masukkan setin campuran buah-buahan. Jadikan 2 lapisan dalam acuan dan sejukkan.


Menu makan malam... kami sekeluarga makan di luar. Kami ke Shah Alam dulu, hubby cari satu barang... lepas tu dia tanya mana nak makan.. saya kata nak makan di Muara Ikan Bakar di Esplanade, tapi jauh sangat dari Shah Alam. Lagi pun kan siang tadi dah makan ikan bakar... a ah ya tak ya jugak.. Faris ajak ke Pizza Hut sebab dia nak makan lasagna.. e eh ibu punya mother's day.. dia pulak lebih-lebih. Akhirnya kami ke kedai steamboat di Tesco dekat umah je...


Kek ni beli Alam Sentral.. beli yang potong-potong punya, boleh pilih sendiri-sendiri punya selera..



Sementara menunggu 'boat' dipanaskan... kami pekena kek dulu. Telah gambar ni... dikaburi oleh kepulan 'steam' dari 'boat'.. hi hi


Pakej 4 orang makan. Setiap orang ada 'boat' sendiri-sendiri. Tapi sebenonya.. Farah sorang yang suka 'boat-boat' ni.. Maka banyaklah 'side order' lainnya.. kuetiaw goreng dan nasi goreng ayam pandan untuk anak-anak. Habih.. sape nak perabih 'steamboat' ni.. ?? Mak bapak jugak susah..



Masa makan kek.. muka tak berapa ada mood sebab nak makan kat tempat lain lah tu..



Ibu dan abah membelasah udang, crab meat, balls dan tah ape-ape benda pelik lagi..


Dah ceria balik dah muka tu. Farah dapat aiskrim..dan Ayan dah habih makan nasi goreng..


No comments: