Ads

Wednesday, May 13, 2009

Jalan-jalan Tengok Pengantin di Batu Laut

Pada 2 Mei 2009 yang lalu Che Mid sekeluarga berjalan-jalan tengok pengantin ke Batu Laut, Sepang, Selangor. Kali ini pun, pengantin perempuan bernama Cik Mastura, staf Naza juga. Maaf Mas, Che Mid dan 'terhilang' kad jemputan jadi tak de detail pasal pengantin untuk dicatat.
Kami bertolak dari Klang kira-kira jam 12 tengahari melalui jalan Banting - Morib - Batu Laut. Selepas pantai Morib, kelihatan laut dan pantai di sepanjang perjalanan. Kalau terus lagi, boleh sampai ke Bagan Lalang dan Port Dickson.

Macam biasa, che abang pandu Che Mid jadi navigator... ikut arahan dalam kad.. Dia kata," senang je kalau cari rumah kampung ni... masuk simpang sana, masuk simpang sini dah sampai." A ah.. ya lah tu. Mula-mula tu memanglah macam senang.. semakin jauh ke dalam, makin sesat. Bukan dekat punya sesat... dah sampai ke Kampung Kundang!!. Nasib baik ada pakcik naik motor tolong tunjuk jalan. Punya baik hatinya dia, sampai ke rumah pengantin dibawaknya.




Inilah jalan masuk ke rumah pengantin. Pokok-pokok merimbun di kiri kanan jalan 'mengaburi' pandangan kami walaupun tanda ke rumah pengantin terpacak di tepi jalan. Memang kami dah lalu jalan ni, tapi dari masuk kiri... kami masuk kanan.. langsung ke kampung sebelah.


Suasana kampung memang nyaman dan segar. Banyak dusun buah-buahan rupanya. Nasib tak baik, masa ni tak de pulak buah bergayutan.. durian ke, manggis ke, lain-lain ke... kalau tak boleh jugak tumpang sebakul.. he he





Dah sampai pun.. kena lalu tepi dapur dulu. Sedara mara pengantin memenuhi halaman rumah bergotong royong 'rewang'.




Inilah rupanya pengantin baru kita... masa kami sampai kedua mempelai sedang makan beradap.. ada ke makan beradap.. makan bersebelahlah..

Atas permintaan ramai, pengantin berkaraoke berdua pulak.. romantika di amor tu..

Anak daraku bergaya atas jambatan bersama bunga telornya..



Pengantin sibuk melayan tetamu. mereka berjalan dan bersalaman dari meja ke meja. Tentunya ramai yang mengucapkan tahniah dan kekal hingga ke anak cucu.


Hidangan pengantin - Ada nasi minyak, rendang daging, dalca, ayam masak merah, lemak nangka dan lain-lain.

Anak beranak tersenyum bergambar. Ibu punya senyum macam tak jadi je.. tapi baju ibu 'matching' dengan tema pengantinlah.. oreng dan oreng!!


Saudara Azriel dan isteri, staf Naza, sedang menjamah hidangan. Datang jauh dari KL ke Batu Laut. Dengarnya, rakan-rakan Naza yang lain meraikan pengantin di rumah pengantin lelaki keesokkanya di Kampung Malaysia Tambahan.. ohh.. mengelat ya!!



Sikecik ni bukan main posing lagi .. leka tengok pengantin nyanyi la tu..


Pengantin bergaya dengan adik kecil ini yang mengalahkan pengantin pulak glamornya..




Tengoklah tu.. jadi gadis dan bunga ya.. kalau ikut adat omputeh.. sesiapa yang menerima bunga pegang pengantin, dialah yang akan berkahwin lepas ni. Ha.. adik kecik ni.. dah ada boyfren ke.. jangan lupa jemput acik nanti ya..



Sebelum berangkat pulang, kami pun bergaya jugak dengan pengantin di atas pelamin. Kami doakan semoga pengantin berbahagia sampai bila-bila. Lepas tu.. suami tanya pengantin perempuan, " Bila nak start kerja balik?"... apalah punya bos.. time-time nilah nak tanya pasal kerja .. hishh.. sporting la sikit, bos dulu pun macam tu gak.. kan..kan
Lepas tu, kami berjalan-jalan ke pantai Bagan Lalang. Sat lagi.. kalau rajin.. che mid masukkan dalam posting lain lah ya..



No comments: