Ads

Tuesday, April 19, 2011

Ain, Mila Tolonglah Aku...

Suatu pagi yang indah, aku berbual dengan bonda mertua di telefon sekadar bertanya kabar dan berbual kosong. 

Emak   -   Emak tengah masak kek ni.. bau wangi satu rumah..
Mid     -   Ya ke mak.. kek apa tu?
Emak   -   Kau nak tau, emak tak pakai mejerin, pakai minyak je. Tengok ada telur 2 bijik dalam peti. mak pun mesen sekali dengan minyak pah tu boh air bla bla...

Sepanjang hari tu, entah kenapa terngiang-ngiang je kata-kata mak tadi. Aku ni seumur hidup tak pernah buat kek... ha ha jangan nak gelak ok.. Serius.. sebab aku rasa buat kek ni leceh yang amat.. kena timbang2 la.. Aku tak suka buat benda sukat-sukat ni,  dah lah tu.. pakai mixer dan butter.. benda minyak-minyak.. nak set oven lagi.. bab nak cuci minyak-minyak ni lagilah tak suka..

Tapi gaya mak cakap semalam, macam senang je buat kek ni.. Lalu aku pun pasang azam untuk buat kek, apo nak jadi jadilah hai..

Masa ke kedai, aku sempat capai satu bar mentega dan satu dulang bakar..hasben tengok semacam je.. biar betul bini aku ni.. tulah lebih kurang maksud pandangannya tu.. aku kata bayar je..

Esoknya ..
Banyak kerja hari ni, sebab beli ikan, ayam, udang semalam tak siang dan cuci lagi. jadi sejak pagi di dapur mengemas dan memasak sampai hampir tenghari jugaka. Janji pada diri sendiri, macamana pun nak buat kek jugak. 

Pagi tadi sempat gugel cari resepi kek mentega yang pakai cawan-cawan je.. tak nak sukat sebab timbang pun takde..

Ok, aku pun ambik blender, masukkan gula dan mentega.. blend..serrrrr!! tak pusing pun..macam mana ni, telor kan ke masuk satu satu.. hah peduliklah.. masuk telur 4 biji sekali. Maka berpusinglah blender tu selaju-lajunya..lepas tu tuang dalam besen sebab nak masuk tepung kan kan kan.. aku pun cuci tangan. tengah aku cuci tangan kat sink..



Deeja datang dengan senyap sunyinya menarik besen adunan tu... Aku rasa nak meletoop..dah lah penat dari pagi tadi tak rehat ni..Rasa nak keluar airmata masa aku bersihkan adunan yang tumpah tu..cubaan!!

Besen tu taklah jatuh sekali..adalah dalam 2 senduk nasi. aku pun campur tepung dan bakar..Memang geram yang amat tapi nak buat lagi butter ellek.. how can..

Inilah dia kek pertamaku...

Sekali tengok macam apam, dua kali tengok macam butter stick.. si Deeja suka sangat, kejap kang datang sambil tangan.. nak... nak..!!

Cubaan ke dua - Malam tu jugak asben belikan butter dengan bikarbonate soda..

Inilah butter cake ke dua ku..dulang terlalu besar untuk satu adunan kut.. macam terlebih tepung tapi aku happy!!!

Dengan bangganya aku sedekahkan kat jiran sebelah.. dia kata macam cheese kek je.. aduss.. apakah itu pujian atau perlian???

Untuk 3 hari seterusnya, aku ada stok kek buatan sendiri.. ok lah tu..simpan sikit untuk tunjuk kat Farah bila dia balik cuti nanti..

Cubaan ke 3 - 

Telefon mak mertua sekali lagi. cerita sungguh-sungguh kisah buat kek termasuk bab deeja tumpahkan adunan. Bukan main gelak lagi dia, dia tahu menantu yang sorang ni tak pernah buat kek, tak macam anak menantu yang lain..


 Ha, ini resepi mak bagi ikut program 5 rench 5 rasa TV3 hari selasa..guna minyak masak dan air 1 cawan, tapi aku tambah susu..Mak pesan. bubuh bikarbonate soda tu banyak2, naiklah dia!! Memang naik betul.. masa buat ni Farah ada sekali, jadi tapau untuk dia balik asrama..

Cubaan ke 4 - Tak pandai, tapi nak memandai-mandai..

 Konon nak kreatif lah.. buatlah kek durian sebab malam tadi beli durian.. gugel gugel.. jumpa resepi pakai cawan-cawan je..

 Inilah rupa kek durian ku, bau harum berkumandang seantero taman.. kih kih kih..tapi kena masak sampai 80 minit. Aku rasa adunan tak padan dengan acuan, dalam lambat masak. Pas tu bila elok naiknya, dia turun balik sikit.. nape ya!!


Apa pun, Alhamdulillah aku dah pecahkan rekod ku sendiri.. kalau orang lain makan tentu banyak nak komen, tapi aku makan.. ok sangat-sangat!! 

Masa aku tulis ni, tengah tunggu hasben balik dari KL.. akan ku hidang kek durian untuk minum petang!!

15 comments:

~ yus ~ said...

Salam kak...

kek durian? Belum pernah cuba.

TQ singgah blog yus dah sudi follow..

keep in touch ya...

norliza_osman said...

hahaha.. akak buat jadi gak.. kalau liza, memang hampes bila buat kek.. kalau memasak lain ok je.. ape pun tahnih. Berjaya gak akak buat.

norliza_osman said...

hahaha.. akak buat jadi gak.. kalau liza, memang hampes bila buat kek.. kalau memasak lain ok je.. ape pun tahnih. Berjaya gak akak buat.

mama maman said...

mcm bersemangat nak buat kek lak... dolo2 zaman bujang rajin gak... pasal kat umah mak ada alatan... kat umah sendiri skrg xado lagi... kena slow2 beli kot... hhheee... tah jadi tah tidak dah lamo xbuat kan...:)

AzMask said...

tahniah che mid..
ps saya pun kerastangan bab buat kek & kuih muih... hehehhe

~izan~ said...

akak,yg tumpah tu mmg mencabar sungguh ye kak...

izan pun tak pernah buat kek durian kak.menarik tu utk dicuba.. apa2 pun kek butter akak nampak sedap tau.serius,izan suka butter cake =D

Teratak Amir Amira -{@ said...

jelesnya,che mid dah berjaya buat kek, saya pun tak pernah buat kek, tak tahu kenapa.. tak pandailah bab yang ni, anak saya berkawan dgn emaknya yang memeang jual kek, kekadang adalah kek tu tersasar kat rumah saya, anak selalu kata mama buatlah kek..rasa tercabar je, tapi masih tak nak buat juga...

Kunang-Kunang said...

Alhamdulillah, berani mencuba. Dah jadi pun.

Akak pulak terbalik, dulu masa anak2 masih kecil rajin sangat buat kek sebab seronok tengok anak-anak makan. Bila anak-anak dah besar ni, dah berapa tahun tak pernah buat kek sendiri. Tengok Mid buat ni rasa nak buat balik.

zihan said...

klu cam nih.. balik meru nnati watkan untuk zehan tau

syariza09 said...

senangnya kek yg akk buat tu, cer bagi resipi lengkap, leh saya buat pula

Ila said...

nanti tepeklah resepi ek./..heheeh

Jejaka Desa said...

Koi tengok resepi kek ter mudoh je.Orang rumoh teringin nok buat.Ikut la gone.Mende tak pernoh buat....

Yati said...

Tahniah kak Mid, dah boleh buat kek. Yati tak pass lagi. Apa lagi kak, kalau free, share la resepi kek yang pakai cawan tu, sebab Yati pun malas nak sukat-sukat. Tak pernah terfikir pula nak guna blender. Sebab mixer Yati baru rosak. Biskut je tau buat, kek failed lagi. :)

Adnazthie said...

Assalam Che Mid...
Yang Mila kat tajuk N3 tu saya ke..he he he. Smlm adik kt ofis baca, dia ckp ini utk Kak Mila ke..klu terperasan maaf ye...he he he klu betul terharunya.

Smlm x brp on FB sgt, lbh kpd tgk email aje.

Tahniah dah berjaya..CAIYUK..CAIYUK..CAIYUK

Semuanya bermula dr x tahu..klu rajin Che Mid g Myresepi jom kongsi resepi tu..cuba resepi yg bnyk org cuba, baca komen-2 n pertanyaan org-2 yg cuba n minat nk cuba..insyaallah jadi..

Suami n anak-2 mesti sukerrrrrrrrrrr sgt.

Mila@Rimbun said...

yum yum sedapnya