Ads

Thursday, April 21, 2011

Entri Susulan Buat Kek

Khas untuk para pengomen entri sebelum ni..


Laaaaa... mati-mati che mid ingat kita sorang je tak pandai buat kek walau umur dah nak masuk setengah abad ni.. Sebenarnya malu pun ada masa buat entri tu, sebab beranggapan korang mesti semua terer merer buat kek ha ha ha terutama Mila dan anak buahku Ain yang ada bisnes kek.

Okay now.. untuk kawan-kawan yang tak pernah buat kek macam che mid ni, alasan tak cukup bahan dah tak boleh pakai. Che Mid guna BLENDER je..tak payah mixer2 pun..stok telur, gula dan tepung tentu sentiasa adakan.. Jadi cuma carik mentega, 1 bar dan bikarbonate soda. Sukat guna cawan je.. ok.. ready!!


Panaskan oven

ambik satu cawan gula, masuk blender
masuk butter ( potong-potong dengan pisau )
masuk 2 biji telor.. blend sekejap
masuk 2 bijik lagi.. blend sampai warna kuning ..masuk dalam besen


2 cawan tepung campur 2 sudu bikarbonate soda
masuk sikit-sikit dalam besen tadi.
Kalau suka masuk 1/2 cawan susu. (Susu tepung anak pun boleh.. curik sikit..) buat tambah lemak


tuang dalam bekas tahan panas yang dah disapu sikit butter


bakar selama 40 min suhu 180..siap!!

Sapa takut-takut tak jadi tu.. jangan risau.. mesti masak punya! bantat ke bantut ke lain cerita, tapi pasti boleh makan!!


Sebelum makan ambik gambar kek tu tepek kat blog





26 comments:

mama maman said...

keh..keh... mekasih bg resepi... satu lagi masalah sy ialah.. takde over hatta microware... ceh.. camna tuh..?? keh.. keh... byk tul alasan kan che mid..?? hhheee... peace...:)

syariza09 said...

hahaha...dh ada resipi. yg ada mixer ni pon kdg2 rasa malas nk guna. sib baik leh guna blander

Ila said...

hehehe...nanti bleh cuba ni...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Che Mid,

Akak dulu mula2 belajar buat kek ketika tingkatan 2 dalam pelajaran 'Sains Rumahtangga' di sekolah. Masa tu buat ukuran guna cawan saja.

deeja said...

Salam kenal juga dari saya.Tak sangka ye nama leh sama.Deeja tu nama glamour saya kat blog tapi saya mmg suka sgt nama tu meskipun nama sebenar berbeza.Thnks sudi singgah blog saya.

~ yus ~ said...

oo guna blender je ke kak? Jadi ya..hihi

Yus selalu gak buat kek, tp guna mixer lah, buat tak perfect wajah keknya macam org yg terrer buat kek tu, asal anak beranak sedap makan oklah tu...

sayangsayangibu said...

salam kak
sya ni buat kek, ada masa tak menjadi jugak..
tp anak anak sedang suka makan kan, jadinya tak lah nak jadi satu pembaziran pun sbb habis licin.. ;p

~izan~ said...

kena cuba nih..izan tak pernah wt kek yg guna cawan2.walaupun izan ni tukang jual kek,tp bila buat kek utk sendiri,izan tak mkn pun kak..lg suka kalau org buat hehe..agaknya mmg mcm tu kot,kalis selera dh tgk kek sendiri huhu,org buat lg sedap nampak =D

CekWa said...

nak try la nanti, bila dah balik sabah.

Jejaka Desa said...

Ramei tak nok ngaku tak pandei....

Kakzakie said...

Che Mid... kakak tabik cara CM buat memang klass.... usah pikir bantan ke bantut sebab rumah kita mesti ada mulut boleh makan punya kan....

ieda said...

salam...
saya lagi suka buat kek drp biskut sebab sekali letak ja dalam oven.tapi bab2 membasuh bekas2 berminyak tu mmg lecehla.

Che Mid said...

mama maman - cuba kek kukus pulak.. emm.. kalau pengukus takde.. guna kuali.. wah.. banyaknya sejesen.. he he

Che Mid said...

syariza- jangan jadi kek perasa cili dah le ye..

Che Mid said...

ila - malam ni cuba..

Che Mid said...

kunang2 - che mid dulu perdagangan..memang takut langsung bab bakar membakar ni..

Che Mid said...

deeja - ya anakku sayang!!

Che Mid said...

yus - yes.. takde rotan, akar pun jadi.. takde mixerr, blender pun boleh la..

Che Mid said...

sayang2 ibu - kalau tak jadi.. ibu makan sendirila..

Che Mid said...

izan terer buat kek ya.. ish.. malunya i..

Che Mid said...

cekwa - nanti lulus cemerlang celebrate dengan kek buatan sendiri la..

Che Mid said...

JD - orang lelaki pun buleh cuba kan..

Che Mid said...

kakzakie - betul tu.. kalau ku tahu, dah lama aku kerjakan blender tu..

Che Mid said...

ieda - tang minyak tu yang gemarkan.. tapi skrg dah tak kisah.. ku dah jatuh cinta dengan kek ye ye

Yati said...

Terima kasih, kak Mid. Share resepi. Yati dah copy. Nanti dah beli butter boleh la try. Guna blender je la, macam kak Mid. Mixer Yati dah ke laut. :D

umi & duan said...

terimakasih kak mid..ssh jugak xda penmbang ni..