Ads

Tuesday, April 5, 2011

Nak Sain ke Tak Nak??

Kisah nak sain repot kad.

Faris   -  Ibu, hari Rabu ni kena pegi sekolah, sain repot kad.
Ibu     -  Mana surat?
Faris  -   Dah hilang... (standard perangai yang tak ubah-ubah dari dulu sampai sekarang)

Ibu    -   Pagi ke petang?
Faris -   Tak ingat... (pun standard pelupa dari dulu sampai sekarang)

Hari Rabu pun menjelma.

Faris  - Ibu, kawan Faris kata kena pegi pagi dari pukul 9.00 - 11.00 pagi. (Masa tu jam dah pukul 10.45 pagi) (Standard perangai kawan dia lagi tau segala benda dari dia)

Kami pun teruuuuuus pergi sekolah. Nasib baik Ayan ada, tunggu dalam kereta dengan Deeja. Sampai bilik mesyuarat, memang ada cikgu-cikgu dan ibu bapa dalam tu. Faris pun tanya pada salah seorang guru kat situ, mana cikgu kelas dia.

 Cikgu tu kata kelas tingkatan tiga sesi petang kena datang petang. Ni darah dah nak sampai leher dah ni... cikgu tu tak tau ke tadi kami datang macam F1, tetiba suruh datang petang pulak.

Sebagai seorang ibu yang berhemah, che mid pun tanya, " Petang ni datang pukul berapa, cikgu?" " Datanglah pukul 2 ke atas".

Pukul 3 petang Che Mid dah sampai di bilik mesyuarat. Faris ada kelas. Pelik! Bilik mesyuarat sunyi sepi. Mana pulak cikgu-cikgu ni.. dah balik ke..

Che Mid pun segera ke pejabat, ada cikgu tengah berbincang di kaunter tapi tak pandang Che Mid pun yang tercegat kat situ. Che Mid bergerak ke bilik guru pulak.

 Tak lama menunggu ada cikgu menghampiri, lantas Che Mid tentang hari tanda tangan repot kad. Cikgu tu kata sebelah pagi tadi.  Ni yang hangin satu badan ni. Bila Che Mid beritahu dah datang pagi tadi tapi disuruh datang sebelah petang, tetiba ada seorang cikgu lain kata," Er, sesi petang punya belum ditentukan bila nak buat.." Ewah-ewah, cakap lain pulak. Che Mid pulak tak bawak surat sebab Faris kata dah hilang. Kalau ada surat tu, memang Che Mid boleh lawan cakap-cakap cikgu tu..

Petang tu, bila Faris sampai rumah, terus Che Mid tanya apa dah jadi. Faris kata, " Cikgu kelas Faris kata sesi petang tak de sain repot kad sebab guru-guru kelas tak diberitahu, jadi kami tak terlibat". Apa punya sekolah ni... nak sain ke tak nak???


2 comments:

Jejaka Desa said...

Kala kene kat koi mau bergegor sekoloh ter koi kerje ke.Ingat kite bolo gamoknye.

Che Mid said...

JD - nasib baik che abang koi takde same.. kala ander.. mau mengamuk!!