Ads

Wednesday, October 7, 2009

Ziarah Raya Che Mid

Emak Che Mid ajak beraya rumah dua pupu di KL. Che abang kata ok tapi anak-anak tak dapat ikut sebab masing-masing ada program raya sendiri. Jadi kami pergi bertujuh, tambah Nyai, Cik Siti dan suami, emak dan abah. Kami beraya di Damansara Heights - rumah 2 pupu emak, di Keramat Dalam - pun dua pupu kut.. dan akhir sekali ke Wangsa Maju - rumah sepupu emak. Di sini Che Mid nak berborak tentang ziarah yang pertama dulu, yang lain tu kira singgah-singgah je..

Gambar ramai dari kiri belakang - Cik Hanif, suamiku, Abah dan tuan rumah, Jajuli
Gambar duduk dari kiri - Cik Siti, emak, Che Mid, Nyai dan tuan rumah Rasanubari Asmaramah

En Jajuli atau nama panggilannya Jembrang ni cuma saudara agak jauh dengan Nyai dan menetap di KL. Tapi dia sangat rajin menziarah Nyai dan sedara mara di kampung walaupun ibu bapanya telah lama meninggal dunia.

Che Mid sangat memandang tinggi sikap suami isteri ini, walau hidup berpangkat di KL namun masih tak lupa asal usul di kampung. Beliau yang telah bersara dari Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) tapi khabarnya masih memegang jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah DBP, kini giat menulis buku manakala isterinya masih bertugas dengan Bank Negara. Mereka mempunyai 2 orang anak. Rupa-rupanya pihak keluarga Nyai dah berbelas tahun tidak ke rumah mereka. Kali terakhir mereka pergi dulu ketika arwah Atuk masih hidup. Selalunya memang Wak Jembrang yang akan menjenguk kami di Klang, walhal perjalanan Klang-KL tak sejauh mana...


Wak Rasa menunjukkan gambar lama pada Nyai. Tahun lepas mereka sekeluarga telah ke Petanahan, Kabumen, Jawa Tengah buat pertama kali untuk bertemu dengan sanak saudara di sana. Sayangnya, sepupu Wak Jembrang ini baru 30 hari meninggal ketika beliau tiba di sana, jadi beliau tidak dapat mengetahui lebih lanjut lagi tentang asal usul keluarganya di sana.


Gambar lama ni Che Mid ambil dari album Wak Jembrang. Satu-satunya gambar rumah Nyai yang ada. Nombor dua dari kanan adalah aruah Atok Che Mid.


Emak dan Wak Rasa bergambar sebelum pulang. Memang bermakna sekali ziarah raya kali ni, dapat bawak nenek dan emak berjalan ke sana. Secara peribadi, Che Mid nak kenal lebih mendalam lagi tentang Wak Jembrang, tapi tak berkesempatan berbual panjang.. mungkin lain kali...Insya Allah

No comments: