Ads

Wednesday, October 28, 2009

Cerita Korea dah habis dah...

Maka akhirnya tamatlah sudah drama Korea, The Iron Empress, yang Che Mid mabuk meroyan nak tengok tu.. Kisah berdasarkan sejarah ni mengisahkan Maharahi ketiga ketika era Goryeo yang berjuang menentang orang Tungustic dari Manchuria untuk menuntut kembali tanah mereka. Kira-kira tahun 1000 masihi.


Che Mid tangkap gambar ni dari TV.. andestandebel la.. gamba tak jelas.. Tu Maharani Cheun Cu tengah bersedih sangat sebab tak dapat jumpa dengan anak kandungnya yang telah dilarikan dan dibela oleh kaum Jurchen. Walaupun berketurunan raja, tapi anaknya tu hasil hubungan dengan kekasihnya yang belot yang telahpun dibunuhnya sendiri..


Macam Che Mid cakap awal lagi, Che Mid suka sangat pembawaan watak pelakon. Mereka memang pandai memilih pelakon. Gambar atas ni ialah Perdana Menteri yang setia sampai ke tua dalam kerajaan Goryeo.  Ketika diserang Khitan untuk kali kedua, General Kam sendiri memimpin tentera (pahlawan paling teror dah mati ketika perang yang pertama) walaupun dah tua dan berjaya memenangi peperangan tersebut. Dia mati tidak lama selepas Maharaja dan Maharani mangkat.


Ini antara tentera Khitan yang paling kuat. Mata sebelah kiri tu dah buta akibat diserang oleh Maharani. Kononnya dia nak balas dendam la..


Dia cekik leher Maharani tu, dan berjaya jatuhkan dia. Tapi Maharani tu ambik anak panah dan cucuk kat mata dia sebelah lagi.. Pas tu, dia tikam pulak.. matilah orang jahat tu.. Maharani tu memang kuat, semangat dan keberaniannya boleh mengalahkan lelaki.


Dia ni asalnya cuma pengawal istana bekas Maharani lama, tapi berpaling tadah dan ikut berperang bersama-sama Maharani Cheun Cu. Akhirnya dinaikkan pangkat ke dalam kabinet Diraja.


Dua orang pahlawan terakhir yang tumbang ditangan Khitan ketika perang yang pertama.  Lawan punya lawan, tinggal dua orang ni. Kalau lawan dengan pedang memang dua orang ni menang. Las-las, Raja suruh kumpulan pemanah tu panah pulak. Memang dah tau nak mati.. mereka tetap berbangga dan tidak mengalah. Mereka pacakkan pedang dalam sungai dan pegang kuat-kuat pedang tu. Masa matikan.. habeh badan penuh dengan panah, tapi mereka tetap duduk tegak... Wow.. semangat betul orang dulu-dulu bila berperangkan!


Akhirnya, Goryeo aman damai. Maharaja yang baru mengambil sikap berbaik-baik dengan rakyat dan menstabilkan ekonomi dalam negeri. Dia tu memang tak reti berperang sebab dibasarkan di dalam kuil Buddha. Sebab tu dia berhati lembut dan tak suka bermusuh atau menakluk tempat orang. Maharani Cheun Cu pula mangkat pada tahun 1029. Diikuti dengan Maharaja Khitan yang menyerangnya tidak lama kemudian. Perdana Menteri Kam terus memegang jawatan sehingga kematiannya tidak lama selepas itu. Dia dikurniakan darjah kebesaran paling tinggi atas kesetiaannya.


Dah lah tu ya.. Che Mid nak lipat kain... Ha.. doa-doakanlah baby Che Mid nanti tak terkenan macam orang Korea lak.. he he

1 comment:

Roszana said...

Ewah2 dah jadi pengkritik filem lak kawan aku ni....
Nanti dapat baby macam korea bg aku tau....
Maafkan jika ada salah silap aku dan abg pd ko.
Doakan aku dan suami selamat dan mendapat haji mabrur...
Sampai jumpa lg....